Forum Stare Forum Rzeczypospolitej Eskwilińskiej Strona Główna FAQ Użytkownicy Szukaj Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj Rejestracja
Stare Forum Rzeczypospolitej Eskwilińskiej
nowa strona i forum: www.eskwilinia.tnb.pl
 Debata: Konstytucja v. 1.2 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Jaskoviakus Anonimus
Obywatel



Dołączył: 06 Kwi 2010
Posty: 1216 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: skądinąd
PostWysłany: Sob 14:12, 16 Paź 2010 Powrót do góry

Panie Prezydencie, Panie Przewodniczący, Wysoka Izbo!
Nie da się ukryć, że Wyspa ponownie osuwa się w stagnację. Wobec tego uznałem, że mamy idealny moment, by rozpocząć debatę konstytucyjną. Merytoryczną, uczciwą i sumienną dysputę. A co najważniejsze: dyskusję, która przyniesie efekty w postaci głosowania nad nową konstytucją.
Donowie!
O zmianie ustawy zasadniczej mówi się od dawna, ale aż dotąd nie uczyniono ku temu żadnych rzeczowych kroków. Przedstawiam niniejszym projekt, który jest pierwszym konkretnym pomysłem na reformę ustrojową. Jego trzon stanowi obowiązująca konstytucja. W pewnych miejscach dodano nowe regulacje, pewne artykuły inaczej sformułowano (tak, by odchodzić od pierwowzoru eskwilińskiej konstytucji, czyli konstytucji RP), dokonując kosmetycznych zmian, ale ostateczny efekt nie jest bynajmniej kosmetyczny. Nasz projekt zakłada wzmocnienie władzy wykonawczej, co SN-L zapowiada od początku swojego istnienia. Najważniejsze zmiany, jakie zakłada przygotowany przez nas projekt to:
- podporządkowanie Rady Rządowej głowie Państwa;
- likwidacja urzędu Przewodniczącego Rady Rządowej;
- likwidacja urzędu Prezydenta RE, stworzenie urzędu Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej (nazwa ta ma, w przeciwieństwie do obowiązującej, uzasadnienie w historii Eskwilinii) o zwiększonych kompetencjach;
- zmiana nazwy Narodowego Banku Eskwilińskiego na Eskwiliński Bank Państwowy (zabieg mający na celu tworzenie eskwilińskiego kolorytu i odejście od podobieństw z RP);
- zakaz publikacji sondaży wyborczych (chyba wszyscy się zgadzamy, że badania opinii publicznej nierzadko wypaczają wynik wyborów).
- likwidacja Inspektora Kontroli Państwowej (to po prostu martwa instytucja).
Donowie!
Póki co poddaję projekt pod wstępną debatę, gdyż inicjatywa w zakresie zmiany konstytucji przysługuje co najmniej dwóm posłom. Chciałbym, abyśmy wspólnie zastanowili się nad najlepsza formą ustroju RE. Jak powiedziałem, przedstawiam projekt konstytucji i mam wielką nadzieję, że Rada Narodowa nie spocznie dopóki nie uchwali nowej ustawy zasadniczej - w formie proponowanej przeze mnie lub innej. Nie upieram się przy mojej wizji, natomiast upieram się przy konieczności zmian.
Zastanówmy się ponadto nad inną kwestią. Czy ustawa zasadnicza jest nam potrzebna? Czy nie lepiej byłoby "rozbić" ją na kilka innych aktów prawnych: Ustawę o ustroju, Ustawę o prawach człowieka i obywatela? Oczywiście, to tylko sugestia, ale proszę, by się nad nią zastanowić.
Atention!


Konstytucja Rzeczypospolitej Eskwilińskiej z 16 czercwa 2009 roku, wersja 1.2

My, Naród Eskwiliński – twórcy i suwereni Najjaśniejszej Rzeczypospolitej, najbardziej zdemokratyzowanego państwa w Mikroświecie – wszyscy Eskwilińczycy, niezależnie od rasy, pochodzenia, majątku, wyznawanej religii i przekonań,
pokonawszy najeźdźcę i wszelkie trudności, po przeszło roku od odzyskania niepodległego Państwa, świadomi dokonanego dzieła, zatroskani o przyszłość Ojczyzny,
ustanawiamy niniejszą Konstytucję, Ustawę Zasadniczą jako najwyższy zbiór eskwilińskich praw, obowiązków i regulacji ustrojowych.

W odpowiedzialności przed Bogiem i Historią, żywimy nadzieję, że prawo to przyczyni się do rozwoju Rzeczypospolitej, do rozkwitu kraju, dobrobytu Eskwilińczyków;
że pozostawimy po sobie tę Konstytucję, razem z przestrogą dla pokoleń, które nastaną:
niechaj podstawą Jej stosowania, jak również istnienia Państwa Eskwilińskiego będzie zawsze dobra wola, zdrowy rozsądek oraz oddanie Ojczyźnie.

Rozdział I
RZECZPOSPOLITA

Artykuł 1.
1. Rzeczpospolita Eskwilińska, państwo wirtualne, jest res publica, to znaczy dobrem wspólnym wszystkich obywateli.
2. Rzeczpospolita Eskwilińska należy do Narodu Eskwilińskiego.

Artykuł 2.
Rzeczpospolita Eskwilińska jest państwem demokratycznym, w którym obowiązuje prawo uchwalane przez uprawnione organy.

Artykuł 3.
W Rzeczypospolitej Eskwilińskiej obowiązuje trójpodział władzy. Władzę ustawodawczą sprawuje Rada Narodowa, władzę wykonawczą Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej i Rada Rządowa, sądowniczą - niezawisłe sądy.

Artykuł 5.
1. Wzory herbów Rzeczypospolitej Eskwilińskiej są następujące:
1) Herb mały: w polu błękitnym u głowicy trzy gwiazdy srebrne w pas, pod którymi orzeł złoty, trzymający w łapach dwie takież laski: marszałkowską i prezydencką.
2) Herb wielki: Tarcza herbu małego, trzymana przez dwa lwy wspięte, złote. Pod spodem wstęga z mottem: ,,Esto perpetua!” i ,,Niech trwa wiecznie!”
2. Flaga Rzeczypospolitej Eskwilińskiej to: trzy pasy poziome o proporcjach 2:1:2, biały, złoty i zielony. Na pasie białym herb mały.

Artykuł 6.
1. Stolicą Rzeczypospolitej Eskwilińskiej jest Eskwilingrad.
2. Walutą Rzeczypospolitej Eskwilińskiej jest auro dzielące się na sto centów.
3. Językami urzędowymi w Rzeczypospolitej Eskwilińskiej są języki: polski i łaciński.

Rozdział II
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA

Artykuł 7.
1. Wszyscy ludzie są równi.
2. Każdy człowiek ma prawo do życia.
3. Każdy człowiek przychodzi na świat z niezbywalną godnością istoty ludzkiej.
4. Nikt nie może być dyskryminowany ze względu na swoją płeć, rasę, poglądy, religię czy majątek.

Artykuł 8.
1. Rzeczpospolita Eskwilińska gwarantuje wolność słowa, sumienia, wyznania.
2. Rzeczpospolita Eskwilińska gwarantuje opiekę medyczną, edukację i dostęp do kultury.
3. Rzeczpospolita Eskwilińska gwarantuje sprawiedliwy proces i pomoc prawną. Oskarżony w procesie sądowym nie jest uznany za winnego, dopóki wina nie zostanie udowodniona.

Artykuł 9.
1. Obywatel Rzeczypospolitej Eskwilińskiej ma obowiązek być wiernym Rzeczypospolitej i bronić Jej honoru i granic.
2. Obywatel Rzeczypospolitej Eskwilińskiej ma obowiązek przestrzegać obowiązującego prawa i ponosić ciężary świadczeń publicznych, w tym podatków.

Artykuł 10.
Rzeczpospolita Eskwilińska chroni prawa każdego, kto znalazł się pod jej władzą i wymaga od każdego przebywającego na jej terytorium przestrzegania obowiązującego prawa.

Artykuł 11.
Każdy kogo prawa lub wolności zostały naruszone ma prawo zwrócenia się ze skargą do Sądu Krajowego, a w określonych przypadkach do Sądu Najwyższego.

Artykuł 12.
Zakazane jest istnienie partii politycznych i innych organizacji, których program lub działalność zakłada lub dopuszcza nienawiść rasową i narodowościową, stosowanie przemocy w celu zdobycia władzy lub wpływu na politykę państwa albo przewiduje utajnienie struktur lub członkostwa.

Artykuł 13.
Sędzia, Prezes Narodowego Banku Eskwilińskiego oraz Krajowy Komisarz Wyborczy nie mogą należeć do partii politycznych.

Artykuł 14.
Rzeczpospolita Eskwilińska gwarantuje swoim obywatelom prawo do samorządu, opartego o zasady decentralizacji, demokracji, powszechności i równości. Zasady podziału administracyjnego, organizację samorządów, ich kompetencje i obowiązki określa ustawa.

Rozdział III
RADA NARODOWA

Artykuł 15.
1. Rada Narodowa, parlament Rzeczypospolitej Eskwilińskiej, to najwyższy wyraziciel woli Narodu Eskwilińskiego, którego autorytet pochodzi od suwerena Rzeczypospolitej – Narodu.
2. Rada Narodowa składa się z 5 posłów wybieranych w wyborach powszechnych, równych, tajnych i bezpośrednich na czteromiesięczną kadencję, która trwa od dnia pierwszego posiedzenia.
3. Czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady Narodowej przysługuje wszystkim obywatelom Rzeczypospolitej, którzy otrzymali obywatelstwo najpóźniej w dniu wyborów. Bierne prawo wyborcze przysługuje obywatelom, którzy otrzymali obywatelstwo Rzeczypospolitej najpóźniej w dniu zakończenia rejestracji listy kandydatów.
4. Katalog przestępstw, za które można być pozbawionym praw wyborczych określi ordynacja wyborcza.
5. Do Rady Narodowej wchodząi kandydaci, którzy uzyskają kolejno najwyższą liczbę głosów. Gdy liczba kandydatów nie przekracza liczby posłów wybory nie są przeprowadzane, a mandat otrzymują wszyscy kandydaci.
6. Zakazane jest publikowanie sondaży wyborczych i badań poparcia dla partii politycznych.

Artykuł 16.
Mandatu posła nie można łączyć ze stanowiskiem: Prezesa Narodowego Banku Eskwilińskiego, Krajowego Komisarza Wyborczego i sędziego.

Artykuł 17.
1. Wybory do Rady Narodowej zarządza Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej wyznaczając je na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem kadencji Rady Narodowej.
2. Rada Narodowa może skrócić swoją kadencję uchwałą podjętą większością liczby głosów. Termin nowych wyborów, przypadający na dzień wolny od pracy w ciągu 14 dni od samorozwiązania zawiera uchwała o samorozwiązaniu.
3. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej zwołuje pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady Narodowej w ciągu 3 dni od wyborów.

Artykuł 18.
1. Posłowie do Rady Narodowej, to przedstawiciele Narodu. Wiążą ich instrukcje wyborców.
2. Przed rozpoczęciem sprawowania mandatu posłowie składają przed Rada Narodową i Najwyższym Konsulem Rzeczypospolitej następujące ślubowanie: ,,Ja .... uroczyście ślubuję, w odpowiedzialności przed Narodem, historią i własnym sumieniem, w obecności Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej, służyć ze wszystkich sił dobru i interesowi Narodu, powadze Rady Narodowej i zasadom demokracji nie uchybić, godnie reprezentować Eskwilińczyków, a korzyść Eskwilinii mieć zawsze na względzie”. Ślubowanie można uzupełnić słowami: ,,Tak mi dopomóż Bóg!".
3. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

Artykuł 19.
Rada Narodowa:
- wyznacza ogólne kierunki polityki wewnętrznej i zagranicznej Rzeczypospolitej;
- uchwala ustawy;
- uchwala budżet, decyduje o nałożeniu ciężarów publicznych i udziela absolutorium rządowi;
- ratyfikuje umowy międzynarodowe;
- sprawuje kontrolę parlamentarną i konstytucyjną nad Radą Rządową;
- decyduje o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej.

Artykuł 20.
1. Rada Narodowa obraduje na jawnych posiedzeniach.
2. Ze swego grona Rada Narodowa wybiera Przewodniczącego Rady Narodowej. Przewodniczący Rady Narodowej zachowuje swoje uprawnienia przy wyborze i zastępstwie Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej po zakończeniu danej kadencji Rady Narodowej aż do wybrania nowego Przewodniczącego.
4. Organizację pracy Rady Narodowej określa regulamin Rady Narodowej, który określa odpowiednia uchwała Rady Narodowej.

Artykuł 21.
1. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej oraz ministrowie mają obowiązek udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania posłów w ciągu 7 dni. Odmowa rzeczowej odpowiedzi musi wynikać z istotnej przyczyny, którą zapytany zobowiązany jest podać.
2. Odpowiedź na interpelację oraz odmowa odpowiedzi mogą być przedmiotem debaty oraz uchwały Rady Narodowej.

Rozdział IV
NAJWYŻSZY KONSUL RZECZYPOSPOLITEJ ESKWILIŃSKIEJ

Artykuł 22.
1. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej jest najwyższym reprezentantem Państwa, gwarantem ciągłości władzy państwowej.
2. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej uosabia autorytet, siłę i godność Państwa.
3. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej jest spadkobiercą przeszłych eskwilińskich konsulów i królów.
4. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej jest osobiście odpowiedzialny za los Eskwilinii.
5. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji, stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium.
6. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Eskwilińskiej. W czasie pokoju Konsul sprawuje to zwierzchnictwo za pośrednictwem właściwego ministra.

Artykuł 23.
1. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej wybierany jest przez Naród w wyborach powszechnych, równych, tajnych i bezpośrednich.
2. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej wybierany jest na dziesięciomiesięczną kadencję i nie może być ponownie wybrany.
3. Bierne i czynne prawo wyborcze w wyborach na Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej przysługuje wszystkim obywatelom Rzeczypospolitej. Szczegóły wyboru określa ordynacja wyborcza.
4. Na Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej zostaje wybrany kandydat, który otrzymał przynajmniej połowę ważnych głosów. Jeśli żaden z kandydatów nie otrzyma wymaganej większości, w terminie 7 dni przeprowadza się ponowne głosowanie, w którym uczestniczą dwaj kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą ilość ważnych głosów w pierwszym głosowaniu.

Artykuł 24.
1. Kadencja Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej rozpoczyna się w dniu objęcia przez niego urzędu.
2. Wybory Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej zarządza Przewodniczący Rady Narodowej wyznaczając je na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem kadencji urzędującego Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej.
3. Ważność wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej stwierdza Sąd Najwyższy.
4. W razie:
- śmierci Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej;
- zrzeczenia się urzędu przez Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej;
- stwierdzenia nieważności wyboru Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej;
- uznania przez Radę Narodową niezdolności Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej do pełnienia urzędu, uchwałą podjętą jednomyślnie przez wszystkich posłów;
- orzeczenia pozbawiającego Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej urzędu, wydanego przez Sąd Najwyższy
obowiązki Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej przejmuje Przewodniczący Rady Narodowej, który zarządza wybory Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej, wyznaczając je najpóźniej na 14 dzień po wystąpieniu którejś z powyższych przeszkód.
5. Jeśli Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej nie może przejściowo sprawować swego urzędu,
czasowo, do momentu zaniku przeszkody, obowiązki Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej
przejmuje Przewodniczący Rady Narodowej.


Artykuł 25.
Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej obejmuje urząd po złożeniu wobec Rady Narodowej następującego ślubowania: ,,Ja ...., świadomy swoich nowych obowiązków, wagi Urzędu Najwyższego Konsula, uroczyście ślubuję, w odpowiedzialności przed Narodem, historią i własnym sumieniem, w obecności Rady Narodowej, służyć ze wszystkich sił dobru i interesowi Państwa, dbać o honor i godność Rzeczypospolitej, zasadom demokracji nie uchybić i okazanego zaufania nie nadużyć, a korzyść Eskwilinii mieć zawsze na względzie” Ślubowanie można uzupełnić słowami: ,,Tak mi dopomóż Bóg!".

Artykuł 26.
1. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej za naruszenie Konstytucji, ustawy lub za popełnienie przestępstwa może być pociągnięty do odpowiedzialności przed Sądem Najwyższym.
2. Postawienie Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej w stan oskarżenia może nastąpić uchwałą Rady Narodowej na wniosek co najmniej 2 posłów.

Artykuł 27.
Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej nie może pełnić żadnej innej funkcji ani sprawować żadnego innego urzędu.

Artykuł 28.
1. W sprawach szczególnej wagi Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej może zwołać Radę Państwa, w której skład wchodzą Przewodniczący Rady Narodowej, Prezes Sądu Najwyższego i Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej, jako Przewodniczący Rady Państwa.
2. Rada Państwa ma prawo do wydawania opinii oraz postanowień w zakresie kompetencji każdego ze swych członków. Uchwały Rady Państwa zapadają jednomyślnie.

Artykuł 29.
1. Do kompetencji, praw i prerogatyw Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej należy:
- realizowanie polityki zagranicznej Rzeczypospolitej, przede wszystkim poprzez: zawieranie umów międzynarodowych, mianowanie ambasadorów, reprezentowanie Państwa na zewnątrz, prowadzenie bieżącej polityki, decydowanie za zgodą Rady Narodowej o stanie wojny, pokoju i przymierzach,
- zwoływanie pierwszego posiedzenia nowo wybranej Rady Narodowej,
- skracanie kadencji Rady Narodowej,
- inicjatywa ustawodawcza,
- zarządzanie referendum krajowego,
- podpisywanie ustaw i ich ogłaszanie,
- prawo weta,
- zwracanie się z orędziem do Narodu lub Rady Narodowej,
- składanie wniosku do Sądu Najwyższego o sprawdzenie zgodności ustawy z
Konstytucją,
- powoływanie, odwoływanie i przyjmowanie dymisji Rady Rządowej i jej członków
- sprawowanie nadzoru nad Radą Rządową i powoływanie jej Pierwszego Ministra
- przewodniczenie zwoływanym przez siebie posiedzeniom Rady Rządowej i Rady Narodowej,
- nadawanie orderów i odznaczeń,
- nadawanie obywatelstwa Rzeczypospolitej Eskwilińskiej i wyrażanie zgody na jego zrzeczenie się,
- powoływanie sędziów,
- nadawanie określonych stopni wojskowych na wniosek ministra właściwego
- mianowanie dowódców Sił Zbrojnych
- nadawanie tytułu profesora ,
- stosowanie prawa łaski,
- powoływanie Krajowego Komisarza Wyborczego,
- powoływanie Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Sądu Krajowego, Prezesa Narodowego Banku Eskwilińskiego,
- powoływanie Szefa Sztabu Generalnego, Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej,
- powoływanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej na czas wojny,
- nadawanie statutu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej,
- zrzeczenie się urzędu Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej Rzeczypospolitej.

ROZDZIAŁ III
RADA RZĄDOWA

Artykuł 30.
Rada Rządowa jest organem podległym Najwyższemu Konsulowi Rzeczypospolitej, który wraz z Najwyższym Konsulem Rzeczypospolitej sprawuje władzę wykonawczą.

Artykuł 31.
1. Rada Rządowa składa się z ministrów, których musi być co najmniej trzech: Minister Gospodarki, Minister Spraw Wewnętrznych oraz Minister Spraw Zagranicznych.
2. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej wyznacza spośród ministrów Pierwszego Ministra.

Artykuł 32.
1. Ministrowie kierują określonymi działami administracji rządowej lub wypełniają zadania powierzone im przez Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej.
2. Ministrowie mogą wydawać rozporządzenia i zarządzenia, które Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej ma prawo uchylić.

Artykuł 33.
Członkowie Rady Rządowej obejmują urząd po złożeniu wobec Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej następującego ślubowania: ,,Ja .... uroczyście ślubuję, w odpowiedzialności przed Narodem, historią i własnym sumieniem, w obecności Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej, służyć ze wszystkich sił dobru i interesowi Państwa, zasadom demokracji nie uchybić, powierzone zadania sumiennie wypełniać, a korzyść Eskwilinii mieć zawsze na względzie”. Ślubowanie można uzupełnić słowami: ,,Tak mi dopomóż Bóg!".

Artykuł 34.
1. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej powołuje Rady Rządową, w ciągu 7 dni od dymisji poprzedniej Rady Rządowej lub wybrania nowej oraz odbiera od nowo powołanej Rady Rządowej przysięgę.
2. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej przedstawia Radzie Narodowej program działania Rady Rządowej w ciągu 7 dni od dnia powołania przez Prezydenta Rzeczypospolitej z wnioskiem o udzielenie Radzie Rządowej wotum zaufania. Rada Narodowa uchwala wotum zaufania większością 3/5 konstytucyjnej liczby posłów.
3. W razie niemożności powołania Rady Rządowej lub nie udzielenia powołanej wotum zaufania, Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej skraca kadencję Rady Narodowej i zarządza wybory.

Artykuły 35.
Pierwszy Minister ponosi przed Radą Narodową odpowiedzialność parlamentarną za działania Rady Rządowej.

Artykuł 36.
1. Rada Narodowa może wyrazić Radzie Rządowej wotum nieufności większością 3/4 obecnych posłów, przy obecności co najmniej trzech deputowanych na wniosek złożony przez co najmniej 2 posłów.
2. Przyjęcie wotum nieufności zobowiązuje Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej do powołania nowej Rady Rządowej w zgodzie z procedurą opisaną w Artykule 34. Konstytucji Rzeczypospolitej Eskwilińskiej.
2. Wniosek o wyrażenie Radzie Rządowej wotum nieufności może być złożony tylko raz w kadencji Rady Narodowej. Musi on być poddany pod głosowanie najpóźniej 4 dnia po jego zgłoszeniu.

Artykuł 37.
Rada Rządowa prowadzi politykę wewnętrzną Rzeczypospolitej Eskwilińskiej, bieżące sprawy Państwa oraz kieruje administracją rządową.
2. Kompetencje i obowiązki Rady Rządowej:
- zapewnianie wykonywania ustaw,
- wydawanie rozporządzeń, zarządzeń i postanowień w zakresie swych kompetencji,
- koordynacja i kontrola pracy administracji rządowej,
- ochrona interesów Skarbu Państwa,
- uchwalanie projektu budżetu Państwa i kierowanie wykonaniem budżetu
Państwa,
- zapewnianie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego Państwa oraz porządku publicznego,
- sprawowanie kierownictwo w dziedzinie obronności kraju,
- określanie trybu i organizacji swojej pracy.

Artykuł 38.
Minister Spraw Zagranicznych w imieniu Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi, wstępnie zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz wstępnie zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe.

Artykuł 39.
Pierwszy Minister Rady Rządowej:
- reprezentuje Radę Rządową,
- wydaje rozporządzenia i zarządzenia w zakresie swoich kompetencji,
- kieruje pracami Rady Rządowej,
- sprawuje nadzór nad wymiarem sprawiedliwości, o ile nie jest to zadanie zastrzeżone dla innego ministra.

Artykuł 40.
Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej może dokonać zmian w składzie Rady Rządowej.

Artykuł 41.
1. Pierwszy Minister składa dymisje Rady Rządowej na pierwszym posiedzeniu nowej Rady Narodowej oraz w razie:
- nie udzielenia przez Radzie Rządowej wotum zaufania przez Radę Narodową,
- wyrażenia Radzie Rządowej wotum nieufności.
2. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej, przyjmując dymisję Rady Rządowej powierza jej dalsze sprawowanie obowiązków do czasu powołania nowej Rady Rządowej.

Rozdział VI
LEGISLACJA

Artykuł 42.
1.Źródłami powszechnie obowiązującego w Rzeczypospolitej Eskwilińskiej prawa są: konstytucja, ustawy, dekrety, ratyfikowane umowy międzynarodowe i rozporządzenia.
2. Władze samorządowe mogą wydawać na swoim terytorium akty prawa miejscowego.
3. Rozporządzenia mogą być wydawane tylko na podstawie ustawy i tylko w celu jej wykonania. Zarządzenia i uchwały mogą być wydawane przez uprawnione organy, ale mają one charakter jedynie wewnętrzny i dotyczą wyłącznie jednostek podległych organowi wydającemu te akty.
4. Warunkiem wejścia w życie wszystkich powyższych dokumentów jest ich publiczne ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej Eskwilińskiej.

Artykuł 43.
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje Najwyższemu Konsulowi Rzeczypospolitej, członkom Rady Narodowej, Rady Rządowej oraz grupie co najmniej 3 obywateli, chyba że Konstytucja stanowi inaczej.

Artykuł 44.
1. Rada Narodowa rozpatruje projekty ustaw podczas debaty, w trakcie której mogą być zadawane pytania do wnioskodawcy, wnoszone poprawki przez wnioskodawcę, Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej, Radę Rządową i posłów.
2. Szczegółowe ustalenia odnośnie zasad debaty zawiera regulamin Rady Narodowej.
3. Rada Narodowa podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej trzech deputowanych, chyba że Konstytucja stanowi inaczej.

Artykuł 45.
1. Po uchwaleniu ustawy przez Radę Narodową Przewodniczący Rady Narodowej przedstawia ją do podpisu Najwyższemu Konsulowi Rzeczypospolitej.
2. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej Rzeczypospolitej:
- podpisuje ją w ciągu 7 dni i zarządza jej ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej lub
- występuje do Sądu Najwyższego z wnioskiem o zbadanie zgodności ustawy z Konstytucją i odmawia podpisania ustawy jeśli Sąd Najwyższy uzna ją za niezgodną z Konstytucją lub
- zwraca ustawę Radzie Narodowej do ponownego uchwalenia, które musi nastąpić większością 3/5 obecnych posłów przy obecności co najmniej trzech deputowanych i podpisuje ją w ciągu 7 dni od ponownego uchwalenia ustawy przez Radę
Narodową oraz zarządza jej ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej. Gdyby
Prezydent wówczas odmówił podpisania ustawy, automatycznie traci urząd.

Artykuł 46.
Inicjatywa w zakresie zawierania umów międzynarodowych przysługuje Najwyższemu Konsulowi Rzeczypospolitej oraz Ministrowi Spraw Zagranicznych.

Artykuł 47.
1. Rozmowy w sprawie zawarcia umów międzynarodowych prowadzi Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej lub w jego zastępstwie: Minister Spraw Zagranicznych lub właściwy ambasador.
2. Umowy międzynarodowe dla swej ważności wymagają podpisu Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej.
3. Dodatkowej ratyfikacji wymagają umowy międzynarodowe dotyczące zmian granic, wojny, pokoju, przymierzy, poważnie obciążające Skarb Państwa, nakładające obowiązki na obywateli eskwilińskich oraz umowy celne i handlowe.
4. Uchwała o ratyfikacji zapada większością głosów przy obecności co najmniej trzech deputowanych.

Artykuł 48.
1. W czasie gdy Rada Narodowa jest rozwiązana Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej ma prawo do wydawania dekretów z mocą ustawy. Dekrety te nie mogą dotyczyć: zmiany Konstytucji, ordynacji wyborczej, stanów wyjątkowych, budżetu ani finansów państwowych.
2. Uchwała Rady Narodowej może upoważnić Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej do wydawania dekretów w czasie i zakresie przez nią przewidzianym.

Artykuł 49.
1. W sprawach o szczególnym znaczeniu dla Państwa może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe, które może zostać zarządzone przez Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej lub Radę Narodową większością 3/5 konstytucyjnej liczby posłów.
2. Wynik referendum jest wiążący, jeśli wzięła w nim udział co najmniej połowa obywateli.
3. Ważność referendum ogólnokrajowego stwierdza Sąd Najwyższy.

Rozdział VII
WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI

Artykuł 50.
Sądy są trzecią władzą Rzeczypospolitej Eskwilińskiej, odrębną i niezależną od innych władz.

Artykuł 51.
Sądy wydają wyroki w imieniu Rzeczypospolitej Eskwilińskiej.

Artykuł 52.
Wymiar sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Eskwilińskiej sprawują Sąd Najwyższy i Sądy Zwykłe.

Artykuł 53.
Postępowanie sądowe jest jednoinstancyjne z możliwością kasacji wyroku w przypadkach określonych w ustawie.

Artykuł 54.
1. Sędziowie są niezawiśli, nieusuwalni i pełnią swoją funkcję dożywotnio.
2. Sędziowie podlegają Konstytucji i ustawom, a Sędziowie Sądu Najwyższego przy orzekaniu o zgodności ustaw z Konstytucją lub ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi - wyłącznie Konstytucji.

Artykuł 55.
Sąd Zwykły sprawuje wymiar sprawiedliwości we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla Sądu Najwyższego.

Artykuł 56.
Sąd Najwyższy orzeka w sprawach:
- zgodności ustaw i umów międzynarodowych z konstytucją;
- zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi;
- zgodności przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe, z konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami;
- zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych;
- skargi konstytucyjnej;
- sporu konstytucyjnego pomiędzy centralnymi organami Państwa;
- odpowiedzialności konstytucyjnej za naruszenie konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania przez: Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej, Pierwszego Ministra Rady Rządowej, członka Rady Rządowej, Prezesa Eskwilińskiego Banku Państwowego, Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych, posła;
- kasacji wyroku.

Artykuł 57.
Prezesa Sądu Najwyższego powołuje Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej na dziewięciomiesięczną kadencję spośród sędziów Sądu Najwyższego.


Artykuł 58.
Z wnioskiem o zbadanie przez Sąd Najwyższy spraw, o których mowa w artykule 49. punkty 1-3 mogą wystąpić: Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej, Przewodniczący Rady Narodowej, Pierwszy Minister Rady Rządowej, burmistrzowie gmin, grupa co najmniej 2 posłów lub 4 obywateli.

Artykuł 59.
Sędzia nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zgody Rady Narodowej.

Rozdział VIII
FINANSE PAŃSTWOWE

Artykuł 60.
1. Centralnym bankiem Państwa jest Eskwiliński Bank Państwowy, który ma wyłączne prawo do emisji pieniądza i realizacji polityki pieniężnej.
2. Prezes Eskwilińskiego Banku Państwowego jest powoływany na pięciomiesięczna kadencję przez Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej na wniosek Rady Narodowej.
3. Szczegóły dotyczące funkcjonowania Eskwilińskiego Banku Państwowego precyzuje ustawa.

Artykuł 61.
1. Rada Narodowa uchwala budżet Państwa na miesiąc budżetowy w formie ustawy budżetowej
2. Inicjatywa ustawodawcza w zakresie ustawy budżetowej przysługuje Radzie Rządowej.

Artykuł 62.
1. Projekt ustawy budżetowej musi być przedstawiony Radzie Narodowej najpóźniej na 3 dni przed rozpoczęciem kolejnego miesiąca budżetowego.
2. Przewodniczący Rady Narodowej przedstawia ustawę budżetową do podpisu Najwyższemu Konsulowi Rzeczypospolitej najpóźniej w pierwszym dniu miesiąca budżetowego, na który została uchwalona. W przeciwnym razie Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej skraca kadencję Rady Narodowej i zarządza przedterminowe wybory.
3. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej podpisuje ustawę budżetową w ciągu 24 godzin i zarządza jej ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej.

Artykuł 63.
1. Ustalona w ustawie budżetowej wysokość przewidywanych dochodów państwowych nie ma charakteru roszczenia wobec kogokolwiek.
2. Rada Rządowa dysponuje środkami Skarbu Państwa jedynie do wysokości i w zakresie przewidzianym ustawa budżetową.
3. Wykroczenie Rady Rządowej poza przewidzianą w ustawie budżetowej wysokość wydatków oraz przeznaczenie ich na inny cel wymagają zgody Rady Narodowej wyrażonej uchwałą.
4. Rada Rządowa przekazuje Radzie Narodowej sprawozdanie z wykonania budżetu z wnioskiem o udzielenie absolutorium najpóźniej 7 dnia po rozpoczęciu nowego miesiąca budżetowego.


Rozdział IX
STANY NADZWYCZAJNE

Artykuł 64.
1. W sytuacjach szczególnych zagrożeń może zostać na terenie całego kraju lub jego części, dekretem Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej, wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajny: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej. Konsekwencje ogłoszenia stanu wyjątkowego określa dekret Najwyższego Konsula Rzeczypospolitej.
2. Stan wyjątkowy może być zniesiony uchwałą Rady Narodowej.

Artykuł 65.
Stan wojenny może zostać wprowadzony tylko w razie zbrojnej napaści na Rzeczpospolitą, zamachu stanu lub wojny domowej.

Artykuł 66.
1. Stan wyjątkowy może zostać wprowadzony w razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju Państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego.
2. Stan wyjątkowy może trwać do 30 dni i być tylko raz przedłużony o kolejne 30 dni.

Artykuł 67.
W celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia może zostać wprowadzony stan klęski żywiołowej.

Rozdział X
PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł 68.
1. Projekt ustawy o zmianie konstytucji może przedłożyć Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej Rzeczypospolitej, Prezes Sądu Najwyższego, grupa co najmniej 4 obywateli lub 2 posłów.
2. Ustawę o zmianie Konstytucji Rada Narodowa uchwala większością głosów, przy obecności co najmniej trzech posłów.
3. Najwyższy Konsul Rzeczypospolitej Rzeczypospolitej musi podpisać i zarządzić ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej ustawy o zmianie Konstytucji w ciągu 3 dni od przedstawienia mu jej przez Przewodniczącego Rady Narodowej do podpisu.

Artykuł 69.
1. Tracą moc: Konstytucja Rzeczpospolitej Eskwilińskiej z dnia 16 czerwca 2009 wraz ze zmianami.
2. Konstytucja Rzeczpospolitej Eskwilińskiej wchodzi w życie czterdzieści dni po ogłoszeniu w Katalogu Praw Rzeczypospolitej Eskwilińskiej.
Zobacz profil autora
Jaskoviakus Anonimus
Obywatel



Dołączył: 06 Kwi 2010
Posty: 1216 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: skądinąd
PostWysłany: Pon 11:55, 18 Paź 2010 Powrót do góry

Donowie,
cieszy mnie i dziwi, że nikt nie zgłasza uwag.
Zobacz profil autora
Adam de Sigmund
Najwyższe władze państwowe



Dołączył: 01 Cze 2009
Posty: 806 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź
PostWysłany: Pon 16:25, 18 Paź 2010 Powrót do góry

Chce pan połączyć kompetencje premiera i prezydenta w reku Najwyższego Konsula? Czy nie uważa Pan, ze to zamach na demokrację?!?!
Zobacz profil autora
Jaskoviakus Anonimus
Obywatel



Dołączył: 06 Kwi 2010
Posty: 1216 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: skądinąd
PostWysłany: Wto 7:16, 19 Paź 2010 Powrót do góry

A uważa Pan, że w USA nie ma demokracji?
Zobacz profil autora
Adam de Sigmund
Najwyższe władze państwowe



Dołączył: 01 Cze 2009
Posty: 806 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź
PostWysłany: Wto 12:55, 19 Paź 2010 Powrót do góry

Inny system panie Ministrze- tam cała historia, Konstytucja i sytuacja polityczna była i jest wiązana z silnym systemem prezydenckim, ale Eskwilinia funkcjonuje od półtora roku prawie systemem gabinetowo - parlamentarnym jak w Polsce. jak Pan to sobie wyobraża? Wszystkie cechy, funkcje i kompetencje zmienić w jednej chwili?
Zobacz profil autora
Jaskoviakus Anonimus
Obywatel



Dołączył: 06 Kwi 2010
Posty: 1216 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: skądinąd
PostWysłany: Wto 15:02, 19 Paź 2010 Powrót do góry

Nie w jednej chwili. Cytuję: "Konstytucja Rzeczpospolitej Eskwilińskiej wchodzi w życie czterdzieści dni po ogłoszeniu w Katalogu Praw Rzeczypospolitej Eskwilińskiej."
To, że Eskwilinia w tej chwili funkcjonuje systemem parlamentarno-gabinetowym, to żaden argument, Ekscelencjo. Teraz funkcjonuje tak, a za dwa miesiące może funkcjonowac zupełnie inaczej i w mojej opinii lepiej. Wprowadzenie zman ustrojowych, jakie zawarte są w projekcie, odbędzie się płynnie, bo i nie dokonujemy zasadniczych zmian: Eskwilinia pozostaje demokratyczną republiką z trójdzielną władzą.
Mam nadzieję, że Ekscelencja dopiero się rozgrzewa przed prawdziwą dyskusją, bo na razie nie podał Pan żadnego argumentu, który świadczyłby przeciwko nowej konstytucji.
Zobacz profil autora
Adam de Sigmund
Najwyższe władze państwowe



Dołączył: 01 Cze 2009
Posty: 806 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź
PostWysłany: Wto 21:42, 19 Paź 2010 Powrót do góry

Pan Minister chyba źle mnie zrozumiał, więc rozwinę swa myśl. Nie chodzi tu o kosmetyczną zmianę, lecz o de facto zamianę całej struktury politycznej. Po co zmieniać coś, co nieźle (co prawda z gorszymi momentami-ale wskaż mi coś działającego idealnie w polityce) funkcjonuje właśnie teraz, gdy ma ciężkie początki za sobą? Po co tworzyć stanowisko jednej osoby odpowiedzialnej za 80% posunięć w kraju, gdy jest to teraz rozłożone, co gwarantuje spokój, stabilizację i wielowątkową debatę? W czym widzi Pan ten "kryzys"? W tym, że przez kilka dni jest mniejsza aktywność? trochę cierpliwości.
Zobacz profil autora
Aureliusz Łuczak
Administracja państwowa



Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 1355 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź
PostWysłany: Śro 9:26, 20 Paź 2010 Powrót do góry

Kiedy Eskwilinia była tworzona miałem zamiar stworzyć republikę prezydencką, w której głowa państwa byłaby jednocześnie szefem rządu i odpowiedzialna za politykę zagraniczną (cząstkę tego pomysłu stanowi to, że MSZ jest wskazywany przez Prezydenta, a nie przez kandydata na premiera). Chciałem skupić ogrom władzy w jednej osobie, aby państwo działało sprawnie, szybko i skutecznie. Jednak po tych kilkunastu miesiącach funkcjonowania państwa w obecnej formule widzę, że nasz system się sprawdza. Kompetencje są rozłożone równomiernie, jesteśmy państwem w pełni demokratycznym (praktycznie brak u nas konfliktów politycznych, zamachów stanu itp.). Wobec tego na razie nie widzę sensu wprowadzania zmian. Oczywiście można wprowadzić pewne korekty do obecnego ustroju, ale powinny to być raczej zmiany, które mają na celu usprawnienie obecnie funkcjonującej struktury, a nie kompletną rewolucję ustrojową. Don Jaskoviakus proponuje likwidację GIKP i mówi, że jest to martwa instytucja. Owszem jest martwa, bo nieobsadzona. Wśród nowych obywateli strasznie trudno znaleźć osoby chętne na tak odpowiedzialne stanowiska (jest problem ze znalezieniem KKW), a wszyscy obywatele z doświadczeniem są już zajęci innymi sprawami. Uważam, że marnujemy ludzi na samorządy (gubernatorów), a osoby te mogłyby się sprawdzić w działalności na stanowiskach centralnych. Ze zmian proponowanych w projekcie i postulatów zgadzam się z jednym: "zmiana nazwy Narodowego Banku Eskwilińskiego na Eskwiliński Bank Państwowy (zabieg mający na celu tworzenie eskwilińskiego kolorytu i odejście od podobieństw z RP);" Uważam to za dobre posunięcie. Możemy porozmawiać o zmianie nazw niektórych organów czy instytucji, ale zachowajmy obecny porządek ustrojowy.
Zobacz profil autora
Jaskoviakus Anonimus
Obywatel



Dołączył: 06 Kwi 2010
Posty: 1216 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: skądinąd
PostWysłany: Śro 13:49, 20 Paź 2010 Powrót do góry

Nadal nie wiem, gdzie Donowie widzą "kompletną rewolucję ustrojową". To wciąż jest demokracja, system parlamentarno-gabinetowy, choć zwierzchnikiem gabinetu jest głowa państwa. Nie wiem też, Wasza Ekscelencjo, na jakiej podstawie uważa Don, że tworzymy "stanowisko jednej osoby odpowiedzialnej za 80% posunięć w kraju". Z całym szacunkiem, ale urząd Prezydenta RE nie wiąże się z nadmiarem obowiązków. Najwyższy Konsul RE to część obowiązków premiera i wszystkie prezydenta - w żadnym razie nie 80%, bo to oznaczałoby, że w tej chwili premier ma połowę (lub nawet więcej) spraw państwowych na swojej głowie, a tak nie jest.
Projekt stawia konsula w komfortowej sytuacji: jest szefem egzekutywy, przynajmniej tytularnym, bo parlamentarne przepychanki i sprawy bieżące nadal leżą w gestii pierwszego ministra RR. Wobec tego konsul jest liderem: jest ponad bieżącą polityką i góruje nad pozostałymi politykami, uosabiając autorytet Eskwilinii. Ma jednak narzędzia, by wziąć bieg spraw w swoje ręce - z poszanowaniem demokracji i kontroli ze strony RN, czyli, mówiąc inaczej, Narodu.
Donowie. Eskwilinia z nową konstytucją nie przestanie być w pełni demokratyczna. Proponowany przeze mnie ustrój jest ewolucyjną formą obowiązującego, który kopiuje regulacje rodem z RP. Jak wiemy, w Polsce demokracja jest wadliwa, podobnie jak ustrój państwa. Chyba możemy odejść w końcu od kopiowania niedoskonałych wzorców i stworzyć system rządów na miarę eskwilińskiej demokracji?
Dodam jeszcze, że wcale nie uważam, że RE znajduje się w poważnym kryzysie. Mamy wszakże do czynienia z pewnego rodzaju stagnacją. Być może debata nad ustawą zasadniczą rozrusza obywateli i państwo.
Zobacz profil autora
Cheewazz Khadil
Administracja państwowa



Dołączył: 19 Mar 2010
Posty: 589 Przeczytał: 0 tematów

PostWysłany: Śro 22:17, 20 Paź 2010 Powrót do góry

Uważam, iż nie ma nawet mowy o stagnacji. Po prostu początek roku akademickiego wszystkim nam daje w kość Wink
Co do projektu to także jestem jego przeciwnikiem. Jestem zwolennikiem obecnej Konstytucji. Cieszę się, iż większość Eskwilińczyków też tak to widzi, gdyż jeszcze parę miesięcy temu wszyscy chcieli zmienić obecną Konstytucję i to w sposób rewolucyjny.
Osobiście zmieniałbym ją metodą drobnych korekt, jak to już wcześniej proponowałem. Na pewno trzeba napisać od nowa rozdział II- prawa i wolności obywatelskie, gdyż redakcja tego rozdziału jest w obecnej (i proponowanej przez Joskoviakusa) formie- tragiczna.
Osobiście rozważyłbym też propozycję don Joskoviakusa o zmianie nazwy Prezydent na Konsul. Faktycznie bardziej by to posowało do naszego państwa pod kątem historycznym i na pewno wyróżniałoby nas.
Zobacz profil autora
Dymitr Ilijew
Obywatel



Dołączył: 05 Paź 2010
Posty: 44 Przeczytał: 0 tematów

PostWysłany: Śro 22:20, 20 Paź 2010 Powrót do góry

A co na to sam zainteresowany? Donie prezydencie?
Zobacz profil autora
Jaskoviakus Anonimus
Obywatel



Dołączył: 06 Kwi 2010
Posty: 1216 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: skądinąd
PostWysłany: Czw 7:53, 21 Paź 2010 Powrót do góry

Drodzy Donowie, to jest forum Rady Narodowej.
Zobacz profil autora
Adam de Sigmund
Najwyższe władze państwowe



Dołączył: 01 Cze 2009
Posty: 806 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź
PostWysłany: Czw 17:17, 21 Paź 2010 Powrót do góry

Chciałbym upomnieć pana Ilijewa- jak zauważył Don Jaskoviakus, to forum RN a pan Dymitr posłem ani osobą która zgodę RN na przyłączenie do debaty nie ma.
Nazwa Konsul? Tylko w krótkim rysie historycznym jest o tym wzmianka, ale on został dodany potem, a przypomnę, że początkowo Eskwilinia miała być wyspą i republiką podobną do licznych w Ameryce łacińskiej- stąd wątek hiszpański i El Presidente. I tak wg. mnie powinno zostać. Można by ewentualnie np. zwyczajowo nazywać premierem także konsulem. Bardziej pasuje. A do Konstytucji powrócę- nie widzę do końca sensu zmieniać coś, co funkcjonuje dobrze. Rozumiem, kryzys, rozpad; ale Donowie! pamiętajmy, że nie mamy żadnych gwarancji, że gdy zburzymy tę równowagę w której pracujemy Eskwilinia nadal będzie funkcjonowała (jakby na to nie patrzeć) naprawdę nieźle. Dlatego jestem zwolennikiem ewolucji a nie rewolucji. Tym bardziej, ze nie znajduje tu jakiś przesłanek popierających te zmianę. Wolę jak to mówił Leo Beenhakker: "step by step".
Zobacz profil autora
Jaskoviakus Anonimus
Obywatel



Dołączył: 06 Kwi 2010
Posty: 1216 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: skądinąd
PostWysłany: Czw 17:30, 21 Paź 2010 Powrót do góry

Proszę zauważyć, że Leo Beenhaker nie jest już selekcjonerem reprezentacji Polski. Jak Don pamięta, na Euro 2008 Polacy ponieśli sromotną klęskę.
Wasza Ekscelencjo, znów zaczynamy zaklinać rzeczywistość. Eskwilinia może i funkcjonuje dobrze , ale koszmarnie ślamazarnie się rozwija, a momentami kroczy w tył (nie muszę chyba przypominać, co działo się kilka miesięcy temu). Cieszę się ponadto, że Ekscelencja pochwala ewolucję, bo jak powiedziałem jest to projekt ewolucyjny.
Poza tym, po raz kolejny słyszę sformułowanie "Eskwilinia początkowo miała być". Donie Prezydencie, prawda jest taka, że może i miała być, ale teraz mamy chwilę obecną i musimy sprostać temu, co stawia przed nami los prawie półtora roku po proklamacji niepodległości. Rys historyczny zawiera oficjalną historią Eskwilinii - tak było i kropka. A eskwilińska mikronacja, to nie coś, co Don może sobie planować w zaciszu gabinetu, tylko coś, co tworzymy razem.
Zobacz profil autora
Marcin Wilczyński
Administracja państwowa



Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 2051 Przeczytał: 0 tematów

PostWysłany: Pią 14:29, 22 Paź 2010 Powrót do góry

Jestem przeciw skupianiu władzy w jednym ręku. Dotychczasowy system funkcjonuje, jak na mikronację, sprawnie i ma pewne zalety.
Zgadzam się natomiast z pomysłem zmiany niektórych nazw: chociażby NBE na EBP. Zamiast rezygnować z El Presidente, można tytuł Najwyższego Konsula przyznać premierowi. ,,Przewodniczący Rady Rządowej" jest za długie i może się mylić z Przewodniczącym Rady Narodowej.
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme
Wszystkie czasy w strefie GMT