Forum Stare Forum Rzeczypospolitej Eskwilińskiej Strona Główna FAQ Użytkownicy Szukaj Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj Rejestracja
Stare Forum Rzeczypospolitej Eskwilińskiej
nowa strona i forum: www.eskwilinia.tnb.pl
 USTAWA O USTROJU SĄDOWNICTWA Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Marcin Wilczyński
Administracja państwowa



Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 2051 Przeczytał: 0 tematów

PostWysłany: Pią 15:36, 10 Lip 2009 Powrót do góry

KPRE/U/07/09
USTAWA
Z DNIA 10 LIPCA 2009 ROKU
O USTROJU SĄDOWNICTWA
Lex Wilcziniana de iudiciis
(ZMIENIANA USTAWAMI: KPRE/U/07/09/ZM.1, KPRE/U/07/09/ZM.2 i KPRE/U/07/09/ZM.3)


DZIAŁ I
SĄDY


Rozdział I
Przepisy ogólne


Artykuł. 1
§. 1 W Rzeczypospolitej Eskwilińskiej wymiar sprawiedliwości w sprawach cywilnych i karnych sprawują sądy powszechne: Sądy Krajowe i Sąd Najwyższy.
§. 2 Sądy wydają wyroki w imieniu Rzeczypospolitej Eskwilińskiej.
§. 3 Sądy powszechne nie sprawują wymiaru sprawiedliwości w sprawach powierzonych ustawami szczegółowymi innym sądom lub władzom.

Artykuł. 2
Do zadań sądów należy ochrona:
a) praworządności państwa i jego ustroju
b) mienia społecznego, praw i interesów instytucji państwowych, organizacji społecznych, osobistych i majątkowych praw i interesów obywateli.

Artykuł. 3
§. 1 Siedzibą Sądu Najwyższego jest Eskwilingrad.
§. 2 W każdym miescie i każdej stolicy gminy tworzy się oddział Sądu Krajowego. W gminach powyżej 50 tys. mieszkańców powinno byc tyle ośrodków, aby na każdy z nich przypadało nie więcej niż 25 tys. mieszkańców.
§. 3 Granice właściwości poszczególnych Sądów Krajowych pokrywają się
z granicami jednostek administracyjnych, dla których działają (gmin lub dzielnic miejskich).

Artykuł. 4
Minister Sprawiedliwości lub inny minister właściwy na drodze rozporządzenia tworzy lub likwiduje sądy oraz ich wydziały, ustala ich siedziby i granice działania.

Artykuł. 5 (ZMIENIONY: KPRE/U/07/09/ZM.2)
Sądy rozpatrują sprawy w składzie 3 sędziów, z których jeden jest przewodniczącym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Sądy rozpatrują sprawy w składzie jednoosobowym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Artykuł. 5.1 (DODANY: KPRE/U/07/09/ZM.2)
§. 1 W przypadku braku wystarczającej liczby sędziów Sądu Krajowego lub ich uczestnictwa w sprawie jako strona, uniemożliwiających wydanie wyroku, obowiązki Sądu Krajowego przejmuje Sąd Najwyższy.
§. 2 W przypadku braku wystarczającej liczby sędziów Sądu Najwyższego lub ich uczestnictwa w sprawie jako strona, uniemożliwiających wydanie wyroku, obowiązki Sądu Najwyższego przejmuje Trybunał Nadzwyczajny pod przewodnictwem Prezydenta Rzeczypospolitej, a w jego zastępstwie Przewodniczącego Rady Narodowej.
§. 3 W przypadku uczestnictwa w sprawie jako strony członków Trybunału Nadzwyczajnego, uniemożliwiającego wydanie wyroku, członków tych zastepują sędziowie nadzwyczajni, powoływani zgodnie z procedurą przewidzianą w artykule 28. §. 2
§. 4 Do osób i organów zastępujących sędziów stosuje się odpowiednio:
artykuł 1 §§. 2 i 3, artykuł 2, artykuł 3 §. 1, artykuły 5, 7, 11, 12, 13, 14, 21 i 22, artykuł 24 §. 3, artykuły 29 i 34 oraz każdorazowo artykuł 27.


Artykuł. 6
Sądy prowadzą rejestry skazanych, rejestry handlowe, księgi wieczyste i inne, określone w ustawach. Zasady ich prowadzenia ustala na drodze rozporządzenia Minister Sprawiedliwości lub inny minister właściwy.

Artykuł. 7
Językami sądowymi są polski i łacina. Osoby nie władające tymi językami mają prawo do korzystania z usług tłumacza oraz do występowania przed sądem w swym języku ojczystym.

Rozdział II
Sądy Krajowe


Artykuł. 8 (ZMIENIONY: KPRE/U/07/09/ZM.2)
Sądy Krajowe rozpoznają sprawy karne i cywilne należące na mocy kodeksu postępowania i ustaw szczegółowych do jego właściwości.
Sądy Krajowe rozpoznają sprawy, które nie zostały powierzone kompetencji innych sądów.

Artykuł. 9
Sąd Krajowy składa się z prezesa, wiceprezesa i sędziów.

Rozdział III
Sąd Najwyższy
(CAŁY ROZDZIAŁ ZMIENIONY:KPRE/U/07/09/ZM.2)

Artykuł. 10
Sąd Najwyższy składa się z Prezesa, wiceprezesów i sędziów.
§. 1 Sąd Najwyższy składa się z Prezesa, wiceprezesów i sędziów.
§. 2 Sąd Najwyższy dzieli się na izby: cywilną, karną i administracyjną.
§. 3 Wymogi formalne odnośnie wniosków składanych do Sądu Najwyższego określi Minister Sprawiedliwości lub inny minister właściwy na drodze rozporządzenia.


Artykuł. 11
Sąd Najwyższy dzieli się na izby: cywilną, karną i administracyjną.
§. 1 Sprawy o zbadanie zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją, ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe, z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami Sąd Najwyższy rozpatruje, w miarę możliwości kadrowych, w składzie jedno- lub trzyosobowym.
§. 2 Posiedzenia w tych sprawach są jawne, a ich utajnienie sąd może uchwalić na wniosek stron lub przewodniczącego sędziego. W razie równości głosów przeważa głos przewodniczącego.


Artykuł 11.1
§. 1 Z wnioskiem o rozpatrzenie przez Sąd Najwyższy sporu między konstytucyjnymi organami państwa wystąpić mogą:
a) Prezydent Rzeczypospolitej
b) Przewodniczący Rady Narodowej
c) Przewodniczący Rady Rządowej
d) Generalny Inspektor Kontroli Państwowej
e) Prezes Sądu Najwyższego
§. 2 Przy orzekaniu w sprawie sporu między konstytucyjnymi organami państwa analogicznie stosuje się przepisy art. 11


Artykuł 11.2
§. 1 W sprawie odpowiedzialności konstytucyjnej za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania przez: Prezydenta Rzeczypospolitej, Przewodniczącego Rady Rządowej, członka Rady Rządowej, Prezesa Narodowego Banku Eskwilińskiego, Generalnego Inspektora Kontroli Państwowej, Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych lub posła, Sąd Najwyższy orzeka w pełnym składzie. W razie równości głosów przeważa głos przewodniczącego.
§. 2 Posiedzenia w tych sprawach są jawne, a ich utajnienie sąd może uchwalić na wniosek stron lub przewodniczącego sędziego w przypadkach, gdy jawność postępowania może narażać osobiste dobra oskarżonego lub osób mu bliskich albo gdy grozi to bezpieczeństwu państwa lub ujawnieniem informacji objętych tajemnicą państwową. W razie równości głosów przeważa głos przewodniczącego.


Artykuł. 12
Sąd Najwyższy jest najwyższym organem sądowym i sprawuje swe funkcje przez:
a) rozpoznawanie środków odwoławczych od wyroków Sądów Krajowych
b) rozpoznawanie spraw należących do jego właściwości na mocy kodeksu postępowania sądowego i ustaw szczegółowych.
c) ustalanie wytycznych wymiaru sprawiedliwości i praktyki sądowej
§. 1 Sprawy o kasację wyroku Sąd Najwyższy rozpatruje w składzie jednoosobowym lub, w miarę możliwości kadrowych, w przypadku sprawy o szczególnej zawiłości prawnej, trzyosobowym.
§. 2 Wniosek o kasację wyroku może dotyczyć każdego wyroku wydanego przez Sąd Krajowy. Nie można dwa razy składać wniosku o kasację opartego o ten sam zarzut, chyba że pojawiły sie nowe okoliczności w sprawie.
§. 3 W razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku Sąd Najwyższy oddaje sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Sąd Krajowy.


Artykuł 12.1
§. 1 Każdy, kto uważa, że jego konstytucyjne prawa zostały naruszone ma prawo do złożenia w Sądzie Najwyższym skargi konstytucyjnej.
§. 2 Skargę konstytucyjną Sąd Najwyższy rozpatruje w składzie jednoosobowym lub, w miarę możliwości kadrowych, w przypadku sprawy o szczególnej zawiłości prawnej, trzyosobowym.


Artykuł. 13
§. 1 Sąd Najwyższy na wniosek Ministra Sprawiedliwości lub innego ministra właściwego, Prezesa Sądu Najwyższego lub Rady Narodowej na zgromadzeniu ogólnym ustala wytyczne wymiaru sprawiedliwości i praktyki sądowej. Podjętą uchwałę ogłasza Minister Sprawiedliwości lub inny minister właściwy.
§. 2 Wytyczne Sądu Najwyższego mają za zadanie zapewnić jednolitość orzecznictwa wszystkich sądów w Rzeczypospolitej Eskwilińskiej.
§. 3 Naruszenie wytycznych w postępowaniu sadowym może posłużyć jako środek odwoławczy.
Sprawy o zbadanie zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych Sąd Najwyższy rozpatruje w składzie jednoosobowym na posiedzeniu niejawnym.

Artykuł 13.1 (DODANY p: KPRE/U/07/09/ZM.3)
§. 1 Sąd Najwyższy może przedłożyć Radzie Narodowej wniosek o naprawie istniejących luk lub uchybień w prawie, które stanowią zagrożenie dla sprawnego funkcjonowania systemu prawa.
§. 2 Wniosek Sądu Najwyższego jest rozpatrywany na posiedzeniu Rady Narodowej jako projekt ustawy.


Rozdział IV
Organizacja sądów


Artykuł. 14
Kierownikiem Sądu Najwyższego jest Pierwszy Prezes, Sądów Krajowych - ich prezesi.

Artykuł. 15
Kierownicy sądów kierują jego pracą, pełnią czynności administracji sądowej oraz inne czynności przewidziane w kodeksie postępowania sądowego, regulaminach i ustawach.

Artykuł. 16
Zgromadzenie ogólne sądu jest to zgromadzenie wszystkich jego sędziów pod przewodnictwem prezesa sądu. Wszyscy sędziowie mają obowiązek w nim uczestniczyć z wyjątkiem pełniących obowiązki poza siedzibą sądu.

Artykuł. 17
Aby uchwały zgromadzenia były obowiązujące muszą byc podjęte przy obecności co najmniej połowy wszystkich sędziów.

Artykuł. 18 (ZMIENIONY p:KPRE/U/07/09/ZM.2)
Podział czynności sądu między poszczególnych sędziów na następny rok kalendarzowy określa prezes sądu najpóźniej 30 listopada.
Podział czynności sądu między poszczególnych sędziów na następny miesiąc określa prezes sądu najpóźniej w dniu jego rozpoczęcia.

Artykuł. 19 (ZMIENIONY p:KPRE/U/07/09/ZM.2)
§. 1 Do spraw, które przypuszczalnie toczyć się będą przez długi czas prezes sądu może wyznaczyć sędziego dodatkowego.
§. 2 Sędzia dodatkowy bierze udział w rozpatrywaniu sprawy jedynie gdy któryś z pozostałych powołanych do tego sędziów nie może wykonywać swych obowiązków przez czas dłuższy niż 4 tygodnie.
§. 2 Sędzia dodatkowy bierze udział w rozpatrywaniu sprawy jedynie gdy któryś z pozostałych powołanych do tego sędziów nie może wykonywać swych obowiązków przez czas dłuższy niż 4 tygodnie.

Artykuł. 20
Minister Sprawiedliwości lub inny minister właściwy na drodze rozporządzenia określi po jakim czasie i pod jakimi warunkami akta spraw sądowych będą w części lub w całości niszczone lub przekazywane archiwum naukowym.

Rozdział V
Utrzymanie powagi sądu


Artykuł. 21 (ZMIENIONY p:KPRE/U/07/09/ZM.2)
§. 1 Przewodniczący rozprawie może upomnieć osobę, która naruszy powagę, spokój lub porządek pełnienia przez sąd jego czynności, a po bezskutecznym upomnieniu - wydalić.
§. 2 W razie ciężkiego naruszenia powagi, spokoju czy porządku rozprawy, ubliżenia sądowi, innej władzy lub osobom biorącym udział w sprawie, przewodniczący rozprawie może orzec karę grzywny do wysokości 5 tys. auro lub karę pozbawienia wolności do trzech dni.
§. 2 W razie ciężkiego naruszenia powagi, spokoju czy porządku rozprawy, ubliżenia sądowi, innej władzy lub osobom biorącym udział w sprawie, przewodniczący rozprawie może orzec karę grzywny do wysokości 3 tys. auro lub karę pozbawienia wolności do trzech dni.

Artykuł. 22
§. 1 Kara pozbawienia wolności określona w ART. 20 §. 2 jest wykonywana natychmiastowo.
§. 2 W razie niemożności ściągnięcia kary pieniężnej jest ona zamieniana na karę pozbawienia wolności do trzech dni.
§. 3 Grzywny przewidziane w ART. 20 §. 2 są przeznaczane na określony przez sąd cel społeczny.

Rozdział VI
Nadzór


Artykuł. 23
Nadzór nad pracą sędziów i innych pracowników danego sądu sprawuje prezes tego sądu.

Artykuł. 24 (ZMIENIONY p:KPRE/U/07/09/ZM.2)
§. 1 Naczelny nadzór nad wszystkimi sądami i sędziami sprawuje Minister Sprawiedliwości lub inny minister właściwy - osobiście lub przez wyznaczone przezeń osoby lub organy.
§. 2 Osoby powołane do nadzoru mają prawo żądać wyjaśnień, wglądać w czynności, być obecnymi na rozprawie toczonej przy drzwiach zamkniętych, kierować sprawy do sądu dyscyplinarnego w celu rozpatrzenia.
§. 3 Funkcję sądu dyscyplinarnego pełni Sąd Najwyższy. W razie niemożności zastosowania tego przepisu stosuje się artykuł 5.1.
§. 4 Nadzór nie może wkraczać w dziedzinę objętą niezawisłością sędziowską.

DZIAŁ II
SĘDZIOWIE


Rozdział I
Przepisy ogólne


Artykuł. 25
§. 1 Sędzią może zostać osoba:
a) posiadająca obywatelstwo Rzeczypospolitej Eskwilińskiej, wraz z pełnymi prawami cywilnymi i obywatelskimi,
b) nieskazitelnego charakteru,
c) która ukończyła studia prawnicze wraz z przepisanymi egzaminami,
d) odbyła aplikację sądową
§. 2 Od obowiązków określonych w ART. 25 §. 1 pkt c) i d) zwolnieni są: profesorowie uniwersyteccy nauk prawniczych, adwokaci i poszczególne osoby zwolnione z tych wymagań przez Ministra Sprawiedliwości lub innego ministra właściwego.

Artykuł. 26
§. 1 Sędziów mianuje Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa.
§. 2 (DODANY p:KPRE/U/07/09/ZM.2) W skład Krajowej Rady Sądownictwa wchodzą sędziowie (co najwyżej 3, o najdłuższym stażu) oraz 2 przedstawicieli Rady Narodowej.

Artykuł. 27
Sędzia obejmując po raz pierwszy stanowisko składa ślubowanie: ,,Ja ... uroczyście ślubuję piastować wiernie, bezstronnie, z poszanowaniem praw i Konstytucji Rzeczypospolitej Eskwilińskiej powierzony mi urząd oraz stać na straży jego powagi i sumiennie wypełniać związane z nim obowiązki."

Artykuł. 28
§. 1 Sędzia nie może pełnić żadnych innych funkcji państwowych z wyjątkiem stanowisk: wykładowcy uniwersyteckiego i pracownika nauki, jeśli tylko nie kolidują one z jego obowiązkami sędziowskimi.
§. 2 (DODANY p: KPRE/U/07/09/ZM.1) W przypadku braku osób mogących zostać sędzią zgodnie z zasadą określoną w §. 1, Rada Narodowa może do rozpatrzenia konkretnej sprawy oddelegować osobę pełniącą funkcje państwowe, jeśli spełni ona jednocześnie warunki okreslone w artykule 25. Po zakończeniu sprawy jej kompetencje sędziowskie wygasają.
(ZMIENIONY: KPRE/U/07/09/ZM.2)
Rada Narodowa powołuje sędziów nadzwyczajnych, w sytuacjach określonych Konstytucją i ustawami, spośród osób spełniających warunki artykułu 25. i wyróżniających się wiedzą prawniczą dla rozpatrzenia konkretnej sprawy, po której zamknięciu ich kompetencje wygasają. Sędziowie ci nie muszą spełniać warunków artykułu 28. §.1
§. 3 (DODANY p: KPRE/U/07/09/ZM.1) Kandydat określony w §. 2 musi uzyskać aprobatę Prezydenta Rzeczypospolitej oraz Rady Rządowej. (UCHYLONY: KPRE/U/07/09/ZM.2)

Artykuł. 29
§. 1 Sędziowie na rozprawie jako swojego stroju urzędowego używają togi i biretu.
§. 2 Szczegóły tego stroju oraz wzór stroju lub oznak urzędowych sędziów poza rozprawą określi rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości lub innego ministra właściwego.

Rozdział II
Niezawisłośc sędziowska


Artykuł. 30
Sędziowie w pełnieniu swego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko ustawom.

Artykuł. 31
Niezawisłość sędziowska nie wyłącza z obowiązku spełniania zleceń w zakresie administracji sądowej.

Artykuł. 32
Sędzia nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej, sądowej lub administracyjnej bez wyroku sądu dyscyplinarnego ani zatrzymany bez zgody tegoż sądu, chyba że został złapany na gorącym uczynku. Aż do ogłoszenia uchwały sądu dyscyplinarnego można podejmować jedynie działania nie cierpiące zwłoki.

Rozdział III
Prawa i obowiązki sędziów


Artykuł. 33
§. 1 Sędzia jest funkcjonariuszem państwowym i przysługują mu wszystkie związane z tym uprawnienia a także inne, określone w ustawach.
§. 2 Szczegółowe zasady dotyczące płac, uposażeń sędziowskich i innych przywilejów określi rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości lub innego ministra właściwego.

Artykuł. 34
Sędzia ma obowiązek:
- być wiernym Rzeczypospolitej Eskwilińskiej, jej prawom i Konstytucji
- wydawać bezstronne wyroki w pełni uwzględniające okoliczności sprawy i zgromadzony materiał dowodowy
- zachować w tajemnicy, również po ustaniu stosunku służbowego, wszystkie wiadomości niejawne zdobyte w czasie pełnienia swych obowiązków
- w służbie i poza nią strzec powagi piastowanego urzędu

Rozdział IV
Odpowiedzialność dyscyplinarna


Artykuł. 35
Za przewinienia służbowe oraz za uchybienie godności urzędu sędziowie podlegają karze dyscyplinarnej.

Artykuł. 36
Kary dyscyplinarne są następujące:
a) upomnienie
b) nagana
c) przeniesienie do innego sądu
d) usunięcie ze stanowiska prezesa lub wiceprezesa
e) przeniesienie w stan spoczynku
f) wydalenie ze służby sądowej

Artykuł. 37
Wydalenie ze służby pociąga za sobą utratę wszystkich praw wynikających ze stosunku służbowego

Artykuł. 38
Postępowaniem dyscyplinarnym może być objęty również sędzia w stanie spoczynku.

Artykuł. 39 (UCHYLONY: KPRE/U/07/09/ZM.2)
Przebieg postępowania dyscyplinarnego określa kodeks postępowania sądowego.

DZIAŁ III
APLIKANCI SĄDOWI


Artykuł. 40
Aplikantów mianuje i zwalnia Minister Sprawiedliwości lub inny minister właściwy.

Artykuł. 41
§. 1 Aplikantem może zostać osoba spełniająca warunki określone w ART. 25 §.1 pkt a), b) i c).
§. 2 Minister Sprawiedliwości lub inny minister właściwy może zezwolić na odbywanie aplikacji w czasie trwania studiów prawniczych.

Artykuł. 42
Aplikacja sądowa polega na zapoznaniu się z czynnościami sędziego i sekretariatów sądowych.

Artykuł. 43
Minister Sprawiedliwości lub inny minister właściwy na drodze rozporządzenia określi organizację aplikacji sędziowskiej, jej czas trwania, prawa i obowiązki aplikantów oraz ich odpowiedzialność dyscyplinarną.

DZIAŁ IV
PRZEPISY KOŃCOWE


Artykuł. 44
Wykonanie ustawy powierza się ministrowi właściwemu.

(-) Marcin Wilczyński
Przewodniczący Rady Narodowej

(-) Aureliusz Łuczak
Prezydent Rzeczypospolitej Eskwilińskiej


KPRE/U/07/09/ZM.1
USTAWA
Z DNIA 23 GRUDNIA 2009 ROKU
ZMIENIAJĄCA USTAWĘ O USTROJU SĄDOWNICTWA

Lex Wilczinana iudicaria supplementa

Artykuł. 1
Ustawa niniejsza określa zmiany wprowadzone w Ustawie o ustroju sądownictwa (KPRE/U/07/09; Lex Wilcziniana de iudiciis)

Artykuł. 2
§. 1 Do artykułu 28 dodaje się §. 2 w brzmieniu:
,,W przypadku braku osób mogących zostać sędzią zgodnie z zasadą określoną w §. 1, Rada Narodowa może do rozpatrzenia konkretnej sprawy oddelegować osobę pełniącą funkcje państwowe, jeśli spełni ona jednocześnie warunki okreslone w artykule 25. Po zakończeniu sprawy jej kompetencje sędziowskie wygasają."
§. 2 Do artykułu 28 dodaje się §. 3 w brzmieniu:
,,Kandydat określony w §. 2 musi uzyskać aprobatę Prezydenta Rzeczypospolitej oraz Rady Rządowej."

Artykuł. 3
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.


(-) Marcin Wilczyński
Przewodniczący Rady Narodowej

(-) Adam Zygmunciak
Prezydent Rzeczypospolitej Eskwilińskiej


KPRE/U/07/09/ZM.2
USTAWA
Z DNIA 2 MAJA 2010 ROKU
O ZMIANIE USTAWY O USTROJU SĄDOWNICTWA I O UCHYLENIU USTAWY O PEŁNIENIU OBOWIĄZKÓW SĄDU NAJWYŻSZEGO

Lex Wilcziniana iudicaria supplementa secunda


Artykuł 1.
Ustawa określa zmiany wprowadzone w Ustawie z dnia 10 lipca 2009 roku o ustroju sądownictwa (KPRE/U/07/09; Lex Wilcziniana de iudiciis).

Artykuł 2.
§. 1 Artykuł 5. otrzymuje brzmienie:
Sądy rozpatrują sprawy w składzie jednoosobowym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§. 2 Dodaje się artykuł 5.1 w brzmieniu:
§. 1 W przypadku braku wystarczającej liczby sędziów Sądu Krajowego lub ich uczestnictwa w sprawie jako strona, uniemożliwiających wydanie wyroku, obowiązki Sądu Krajowego przejmuje Sąd Najwyższy.
§. 2 W przypadku braku wystarczającej liczby sędziów Sądu Najwyższego lub ich uczestnictwa w sprawie jako strona, uniemożliwiających wydanie wyroku, obowiązki Sądu Najwyższego przejmuje Trybunał Nadzwyczajny pod przewodnictwem Prezydenta Rzeczypospolitej, a w jego zastępstwie Przewodniczącego Rady Narodowej.
§. 3 W przypadku uczestnictwa w sprawie jako strony członków Trybunału Nadzwyczajnego, uniemożliwiającego wydanie wyroku, członków tych zastepują sędziowie nadzwyczajni, powoływani zgodnie z procedurą przewidzianą w artykule 28. §. 2
§. 4 Do osób i organów zastępujących sędziów stosuje się odpowiednio:
artykuł 1 §§. 2 i 3, artykuł 2, artykuł 3 §. 1, artykuły 5, 7, 11, 12, 13, 14, 21 i 22, artykuł 24 §. 3, artykuły 29 i 34 oraz każdorazowo artykuł 27.


Artykuł 3.
Artykuł 8. otrzymuje brzmienie:
Sądy Krajowe rozpoznają sprawy, które nie zostały powierzone kompetencji innych sądów.

Artykuł 4.
Rozdział III otrzymuje brzmienie:

Artykuł 10.
§. 1 Sąd Najwyższy składa się z Prezesa, wiceprezesów i sędziów.
§. 2 Sąd Najwyższy dzieli się na izby: cywilną, karną i administracyjną.
§. 3 Wymogi formalne odnośnie wniosków składanych do Sądu Najwyższego określi Minister Sprawiedliwości lub inny minister właściwy na drodze rozporządzenia.

Artykuł 11.
§. 1 Sprawy o zbadanie zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją, ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe, z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami Sąd Najwyższy rozpatruje, w miarę możliwości kadrowych, w składzie jedno- lub trzyosobowym.
§. 2 Posiedzenia w tych sprawach są jawne, a ich utajnienie sąd może uchwalić na wniosek stron lub przewodniczącego sędziego. W razie równości głosów przeważa głos przewodniczącego.

Artykuł 11.1
§. 1 Z wnioskiem o rozpatrzenie przez Sąd Najwyższy sporu między konstytucyjnymi organami państwa wystąpić mogą:
a) Prezydent Rzeczypospolitej
b) Przewodniczący Rady Narodowej
c) Przewodniczący Rady Rządowej
d) Generalny Inspektor Kontroli Państwowej
e) Prezes Sądu Najwyższego
§. 2 Przy orzekaniu w sprawie sporu między konstytucyjnymi organami państwa analogicznie stosuje się przepisy art. 11

Artykuł 11.2
§. 1 W sprawie odpowiedzialności konstytucyjnej za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania przez: Prezydenta Rzeczypospolitej, Przewodniczącego Rady Rządowej, członka Rady Rządowej, Prezesa Narodowego Banku Eskwilińskiego, Generalnego Inspektora Kontroli Państwowej, Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych lub posła, Sąd Najwyższy orzeka w pełnym składzie. W równości głosów przeważa głos przewodniczącego.
§. 2 Posiedzenia w tych sprawach są jawne, a ich utajnienie sąd może uchwalić na wniosek stron lub przewodniczącego sędziego w przypadkach, gdy jawność postępowania może narażać osobiste dobra oskarżonego lub osób mu bliskich albo gdy grozi to bezpieczeństwu państwa lub ujawnieniem informacji objętych tajemnicą państwową. W razie równości głosów przeważa głos przewodniczącego.

Artykuł 12.
§. 1 Sprawy o kasację wyroku Sąd Najwyższy rozpatruje w składzie jednoosobowym lub, w miarę możliwości kadrowych, w przypadku sprawy o szczególnej zawiłości prawnej, trzyosobowym.
§. 2 Wniosek o kasację wyroku może dotyczyć każdego wyroku wydanego przez Sąd Krajowy. Nie można dwa razy składać wniosku o kasację opartego o ten sam zarzut, chyba że pojawiły sie nowe okoliczności w sprawie.
§. 3 W razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku Sąd Najwyższy oddaje sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Sąd Krajowy.

Artykuł 12.1
§. 1 Każdy, kto uważa, że jego konstytucyjne prawa zostały naruszone ma prawo do złożenia w Sądzie Najwyższym skargi konstytucyjnej.
§. 2 Skargę konstytucyjną Sąd Najwyższy rozpatruje w składzie jednoosobowym lub, w miarę możliwości kadrowych, w przypadku sprawy o szczególnej zawiłości prawnej, trzyosobowym.

Artykuł 13.
Sprawy o zbadanie zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych Sąd Najwyższy rozpatruje w składzie jednoosobowym na posiedzeniu niejawnym.


Artykuł 5.
§. 1 W artykule 18. słowa rok kalendarzowy zastępuje się słowem miesiąc, a słowa 30 listopada - słowami w dniu jego rozpoczęcia.
§. 2 W artykule 19. słowa 4 tygodnie zastępuje się słowami 4 dni.

Artykuł 6.
W artykule 21. słowa 5 tys., zastępuje się słowami 3 tys..

Artykuł 7.
Do artykułu 24. §. 3 dodaje się zdanie:
W razie niemożności zastosowania tego przepisu stosuje się artykuł 5.1.

Artykuł 8.
§. 1 Do artykuł 26. dodaje się §. 2 w brzmieniu:
W skład Krajowej Rady Sądownictwa wchodzą sędziowie (co najwyżej 3, o najdłuższym stażu) oraz 2 przedstawicieli Rady Narodowej.
§. 2 Artykuł 28. §. 2 otrzymuje brzmienie:
Rada Narodowa powołuje sędziów nadzwyczajnych, w sytuacjach określonych Konstytucją i ustawami, spośród osób spełniających warunki artykułu 25. i wyróżniających się wiedzą prawniczą dla rozpatrzenia konkretnej sprawy, po której zamknięciu ich kompetencje wygasają. Sędziowie ci nie muszą spełniać warunków artykułu 28. §.1
§. 3 Uchyla się artykuł 28. §. 3

Artykuł 9.
Uchyla się artykuł 39.

Artykuł 10.
Uchyla się Ustawę z dnia 1 stycznia 2010 roku o pełnieniu obowiązków Sądu Najwyższego (KPRE/U/01/10; Lex Wilcziniana iudicaria secunda).

Artykuł 11.
Ustawa wchodzi w życie w dniu ogłoszenia.

(-) Aureliusz Łuczak
Przewodniczący Rady Narodowej

(-) Adam Zygmunciak
Prezydent Rzeczypospolitej Eskwilińskiej

KPRE/U/07/09/ZM.3
USTAWA
Z DNIA 25 CZERWCA 2010 ROKU
O ZMIANIE USTAWY O USTROJU SĄDOWNICTWA

Lex Khadiliana iudicaria supplementa

Artykuł 1.
1. Dodaje się do rozdziału III Ustawy o ustroju sądownictwa :
Artykuł 13.1
§. 1 Sąd Najwyższy może przedłożyć Radzie Narodowej wniosek o naprawie istniejących luk lub uchybień w prawie, które stanowią zagrożenie dla sprawnego funkcjonowania systemu prawa.
§. 2 Wniosek Sądu Najwyższego jest rozpatrywany na posiedzeniu Rady Narodowej jako projekt ustawy.

Artykuł 2.
Ustawa wchodzi w życie w dniu ogłoszenia.

(-) Jaskoviakus Anonimus
p.o. Prezydenta Rzeczypospolitej Eskwilińskiej
Przewodniczący Rady Narodowej


Ostatnio zmieniony przez Marcin Wilczyński dnia Śro 10:33, 21 Lip 2010, w całości zmieniany 10 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme
Wszystkie czasy w strefie GMT