Forum Stare Forum Rzeczypospolitej Eskwilińskiej Strona Główna FAQ Użytkownicy Szukaj Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj Rejestracja
Stare Forum Rzeczypospolitej Eskwilińskiej
nowa strona i forum: www.eskwilinia.tnb.pl
 Uchwała o tekście jednolitym Konstytucji Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Aureliusz Łuczak
Administracja państwowa



Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 1355 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź
PostWysłany: Nie 13:12, 28 Lut 2010 Powrót do góry

KPRE/K/TL
Uchwała Rady Narodowej
z dnia 22 lutego 2010 roku
o ogłoszeniu tekstu jednolitego Konstytucji Rzeczypospolitej Eskwilińskiej


Artykuł 1.
Ogłasza się tekst jednolity Konstytucji Rzeczypospolitej Eskwilińskiej z dnia 15 czerwca 2009 roku w następującym brzmieniu:


Konstytucja Rzeczypospolitej Eskwilińskiej

My, Eskwilińczycy, świadomi czekających nas trudności w budowie własnego państwa, aby zabezpieczyć jego byt i pewną przyszłość oraz pokój i sprawiedliwość na naszym terytorium, ustanawiamy niniejszą Konstytucję. Podstawą jej stosowania są dobra wola i zdrowy rozsądek.

Rozdział I
RZECZPOSPOLITA


Artykuł 1.
Eskwilinia, państwo wirtualne, jest rzeczą pospolitą tj. dobrem wspólnym wszystkich obywateli.

Artykuł 2.
Rzeczpospolita Eskwilińska jest demokratycznym państwem prawa.

Artykuł 3.

W Rzeczypospolitej Eskwilińskiej władza suwerenna należy do Narodu.

Artykuł 4.
W Rzeczypospolitej Eskwilińskiej obowiązuje trójpodział władzy. Władzę ustawodawczą sprawuje 5-osobowa Rada Narodowa, władzę wykonawczą Prezydent i Rada Rządowa, sądowniczą - niezawisłe sądy.

Artykuł 5.
1. Wzory herbów Rzeczypospolitej Eskwilińskiej są następujące:
1) Herb mały: w polu błękitnym u głowicy trzy gwiazdy srebrne w pas, pod którymi orzeł złoty, trzymający w łapach dwie takież laski: marszałkowską i prezydencką.
2) Herb wielki: Tarcza herbu małego, trzymana przez dwa lwy wspięte, złote. Pod spodem wstęga z mottem: ,,Esto perpetua!" i ,,Niech trwa wiecznie!"
2. Flaga Rzeczypospolitej Eskwilińskiej to: trzy pasy poziome o proporcjach 2:1:2, biały, złoty i zielony. Na pasie białym herb mały.
3. Wierszem narodowym Rzeczypospolitej jest ,,Marsz Eskwilinii".

Artykuł 6.
Stolicą Rzeczypospolitej Eskwilińskiej jest Eskwilingrad.

Artykuł 7.
Walutą Rzeczypospolitej Eskwilińskiej jest auro dzielące się na sto centów.

Artykuł 8.
Językami urzędowymi w Rzeczypospolitej Eskwilińskiej są języki: polski i łaciński.

Rozdział II
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA


Artykuł 9.
Rzeczpospolita Eskwilińska jest na swoim terytorium najwyższym gwarantem praw niezbywalnych: prawa do życia, opieki zdrowotnej i socjalnej, nauki, własności, pracy, wolności słowa, sumienia oraz wyznania, działalności politycznej, społecznej oraz gospodarczej.

Artykuł 10.
Wszyscy obywatele Rzeczypospolitej Eskwilińskiej są równi we wszystkich dziedzinach życia.

Artykuł 11.
Każdy obywatel eskwiliński ma obowiązek: być wiernym Rzeczypospolitej Eskwilińskiej, dbać o dobro wspólne, przestrzegać prawa Rzeczypospolitej Eskwilińskiej, ponosić ciężary świadczeń publicznych, w tym podatków.

Artykuł 12.
Każdy kogo prawa lub wolności zostały naruszone ma prawo zwrócenia się ze skargą do Sądu Krajowego, a w określonych przypadkach do Sądu Najwyższego.

Artykuł 13.
Zakazane jest istnienie partii politycznych i innych organizacji, których program lub działalność zakłada lub dopuszcza nienawiść rasową i narodowościową, stosowanie przemocy w celu zdobycia władzy lub wpływu na politykę państwa albo przewiduje utajnienie struktur lub członkostwa.

Artykuł 14.
Sędzia, prokurator, Generalny Inspektor Kontroli Państwowej, Prezes Narodowego Banku Eskwilińskiego oraz Krajowy Komisarz Wyborczy nie mogą należeć do partii politycznych.

Artykuł 15.
Rzeczpospolita Eskwilińska gwarantuje swoim obywatelom prawo do samorządu, opartego o zasady decentralizacji, demokracji, powszechności i równości. Zasady podziału administracyjnego, organizację samorządów, ich kompetencje i obowiązki określa ustawa.

Rozdział III
RADA NARODOWA


Artykuł 16.
1. Rada Narodowa składa się z 5 posłów wybieranych w wyborach powszechnych, równych i bezpośrednich na czteromiesięczną kadencję, która trwa od dnia pierwszego posiedzenia.
2. Bierne i czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady Narodowej przysługuje wszystkim obywatelom Rzeczypospolitej, którzy otrzymali obywatelstwo najpóźniej w dniu wyborów.
3. Katalog przestępstw, za które można być pozbawionym praw wyborczych określi ordynacja wyborcza.
4. Do Rady Narodowej wchodzi kandydaci, którzy uzyskają kolejno najwyższą liczbę głosów. Gdy liczba kandydatów nie przekracza liczby posłów wybory nie są przeprowadzane, a mandat otrzymują wszyscy kandydaci.

Artykuł 17.
1. Mandatu posła nie można łączyć ze stanowiskiem: Prezesa Narodowego Banku Eskwilińskiego, Generalnego Inspektora Kontroli Państwowej, Krajowego Komisarza Wyborczego, sędziego ani prokuratora.
2. Mandatu posła nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji państwowej, z wyjątkiem funkcji premiera, ministra, sekretarza stanu i pracownika naukowego wyższej uczelni oraz ze stanowiskiem ambasadora, o ile kolidowałoby to z wypełnianiem obowiązków poselskich lub ambasadorskich.

Artykuł 18.
1. Wybory do Rady Narodowej zarządza Prezydent Rzeczypospolitej wyznaczając je na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem kadencji Rady Narodowej.
2. Rada Narodowa może skrócić swoją kadencję uchwałą podjętą większością 3/5 konstytucyjnej liczby posłów. Termin nowych wyborów, przypadający na dzień wolny od pracy w ciągu 14 dni od samorozwiązania zawiera uchwała o samorozwiązaniu.
3. Prezydent Rzeczypospolitej, po konsultacji z Przewodniczącym Rady Narodowej może zarządzić skrócenie kadencji Rady Narodowej i zarządzić wybory wyznaczając je na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 14 dni od zarządzenia skrócenia kadencji Rady Narodowej.
4. Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady Narodowej w ciągu 3 dni od wyborów.

Artykuł 19.
1. Posłowie są przedstawicielami Narodu, ale nie wiążą ich instrukcje wyborców.
2. Przed rozpoczęciem sprawowania mandatu posłowie składają przed Rada Narodową następujące ślubowanie: ,,Ja .... uroczyście ślubuję, w odpowiedzialności przed Narodem, historią i własnym sumieniem, służyć ze wszystkich sił dobru i interesowi państwa oraz przestrzegać w swym postępowaniu jego Konstytucji i praw”. Ślubowanie można uzupełnić słowami: ,,Tak mi dopomóż Bóg!".
3. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

Artykuł 20.
Rada Narodowa:
1) wyznacza ogólne kierunki polityki wewnętrznej i zagranicznej
Rzeczypospolitej,
2) uchwala ustawy,
3) uchwala budżet, decyduje o nałożeniu ciężarów publicznych i udziela
absolutorium rządowi,
4) ratyfikuje umowy międzynarodowe,
5) sprawuje kontrolę parlamentarną i konstytucyjną nad Radą Rządową,
6) decyduje o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej Prezydenta
Rzeczypospolitej.

Artykuł 21.
1. Rada Narodowa obraduje na jawnych posiedzeniach.
2. Ze swego grona Rada Narodowa wybiera Przewodniczącego Rady Narodowej. Przewodniczący Rady Narodowej zachowuje swoje uprawnienia przy wyborze i zastępstwie Prezydenta Rzeczypospolitej po zakończeniu danej kadencji Rady Narodowej aż do wybrania nowego Przewodniczącego.
3. Organizację pracy Rady Narodowej określa regulamin Rady Narodowej, który jest przez nią uchwalony większością co najmniej 3/5 konstytucyjnej liczby posłów.

Artykuł 22.
1. Przewodniczący Rady Rządowej oraz ministrowie mają obowiązek udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania posłów w ciągu 7 dni. Odmowa rzeczowej odpowiedzi musi wynikać z istotnej przyczyny, którą zapytany zobowiązany jest podać.
2. Odpowiedź na interpelację oraz odmowa odpowiedzi mogą być przedmiotem debaty oraz uchwały Rady Narodowej.

Rozdział IV
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ ESKWILIŃSKIEJ


Artykuł 23.
1. Prezydent Rzeczypospolitej jest najwyższym reprezentantem Państwa, gwarantem ciągłości władzy państwowej.
2. Prezydent Rzeczypospolitej czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji, stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium.
3. Prezydent Rzeczypospolitej realizuje jej politykę zagraniczną, do czego przybiera sobie Ministra Spraw Zagranicznych, którego powołuje w skład Rady Rządowej.
4. Prezydent Rzeczypospolitej jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Eskwilińskiej. W czasie pokoju Prezydent sprawuje to zwierzchnictwo za pośrednictwem właściwego ministra.

Artykuł 24.
1. Prezydent Rzeczypospolitej Eskwilińskiej wybierany jest przez Naród w wyborach powszechnych, równych i bezpośrednich.
2. Prezydent Rzeczypospolitej wybierany jest na sześciomiesięczną kadencję i może być ponownie wybrany dowolną ilość razy.
3. Bierne i czynne prawo wyborcze w wyborach na Prezydenta Rzeczypospolitej przysługuje wszystkim obywatelom Rzeczypospolitej. Szczegóły wyboru określa ordynacja wyborcza.
4. Na Prezydenta Rzeczypospolitej zostaje wybrany kandydat, który otrzymał przynajmniej połowę ważnych głosów. Jeśli żaden z kandydatów nie otrzyma wymaganej większości, w terminie 7 dni przeprowadza się ponowne głosowanie, w którym uczestniczą dwaj kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą ilość ważnych głosów w pierwszym głosowaniu.

Artykuł 25.
1. Kadencja Prezydenta Rzeczypospolitej rozpoczyna się w dniu objęcia przez niego urzędu.
2. Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej zarządza Przewodniczący Rady Narodowej wyznaczając je na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem kadencji urzędującego Prezydenta Rzeczypospolitej.
3. Ważność wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej stwierdza Sąd Najwyższy.
4. W razie:
- śmierci Prezydenta Rzeczypospolitej,
- zrzeczenia się urzędu przez prezydenta Rzeczypospolitej,
- stwierdzenia nieważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej,
- uznania przez Radę Narodową niezdolności Prezydenta Rzeczypospolitej do pełnienia urzędu, uchwałą podjętą większością 3/4 konstytucyjnej liczby posłów przy obecności co najmniej trzech deputowanych,
- orzeczenia pozbawiającego Prezydenta Rzeczypospolitej urzędu, wydanego przez Sąd Najwyższy,
obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej przejmuje Przewodniczący Rady Narodowej, który zarządza wybory Prezydenta Rzeczypospolitej, wyznaczając je najpóźniej na 14 dzień po wystąpieniu którejś z powyższych przeszkód.
5. Jeśli Prezydent Rzeczypospolitej nie może przejściowo sprawować swego urzędu,
czasowo, do momentu zaniku przeszkody, obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej
przejmuje Przewodniczący Rady Narodowej.


Artykuł 26.
Prezydent Rzeczypospolitej obejmuje urząd po złożeniu wobec Rady Narodowej następującego ślubowania: ,,Ja .... uroczyście ślubuję, w odpowiedzialności przed Narodem, historią i własnym sumieniem, służyć ze wszystkich sił dobru i interesowi państwa oraz przestrzegać w swym postępowaniu jego Konstytucji i praw”. Ślubowanie można uzupełnić słowami: ,,Tak mi dopomóż Bóg!".

Artykuł 27.
1. Prezydent Rzeczypospolitej za naruszenie Konstytucji, ustawy lub za popełnienie przestępstwa może być pociągnięty do odpowiedzialności przed Sądem Najwyższym.
2. Postawienie Prezydenta Rzeczypospolitej w stan oskarżenia może nastąpić uchwałą Rady Narodowej podjęta większością 4/5 konstytucyjnej liczby posłów na wniosek co najmniej 2 posłów.

Artykuł 28.
Prezydent Rzeczypospolitej nie może pełnić żadnej innej funkcji ani sprawować żadnego innego urzędu.

Artykuł 29.
1. W sprawach szczególnej wagi Prezydent Rzeczypospolitej może zwołać Radę Państwa, w której skład wchodzą Przewodniczący Rady Narodowej, Przewodniczący Rady Rządowej i Prezydent Rzeczypospolitej, jako Przewodniczący Rady Państwa.
2. Rada Państwa ma prawo do wydawania opinii oraz postanowień w zakresie kompetencji każdego ze swych członków. Uchwały Rady Państwa zapadają jednomyślnie.

Artykuł 30.
1. Do kompetencji, praw i prerogatyw Prezydenta Rzeczypospolitej należy:
1) realizowanie polityki zagranicznej Rzeczypospolitej, przede wszystkim poprzez: zawieranie umów międzynarodowych, mianowanie ambasadorów, reprezentowanie Państwa na zewnątrz, prowadzenie bieżącej polityki, decydowanie za zgodą Rady Narodowej o stanie wojny, pokoju i przymierzach,
2) zwoływanie pierwszego posiedzenia nowo wybranej Rady Narodowej,
3) skracanie kadencji Rady Narodowej,
4) inicjatywa ustawodawcza,
5) zarządzanie referendum krajowego,
6) podpisywanie ustaw i ich ogłaszanie,
7) prawo weta,
8) zwracanie się z orędziem do Narodu lub Rady Narodowej,
9) składanie wniosku do Sądu Najwyższego o sprawdzenie zgodności ustawy z
Konstytucją,
10) wnioskowanie do Generalnego Inspektora Kontroli Państwowej o przeprowadzenie kontroli,
11) powoływanie, odwoływanie i przyjmowanie dymisji Rady Rządowej i jej członków
12) wnioskowanie do Rady Narodowej o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Sądem Najwyższym członków Rady Rządowej,
13) przewodniczenie zwoływanym przez siebie posiedzeniom Rady Rządowej i Rady Narodowej,
14) nadawanie orderów i odznaczeń,
15) nadawanie obywatelstwa Rzeczypospolitej Eskwilińskiej i wyrażanie zgody na jego zrzeczenie się,
16) powoływanie sędziów,
17) nadawanie określonych stopni wojskowych na wniosek ministra właściwego
18) mianowanie dowódców Sił Zbrojnych
19) nadawanie tytułu profesora ,
20) stosowanie prawa łaski,
21) powoływanie Generalnego Inspektora Kontroli Państwowej i Krajowego Komisarza Wyborczego,
22) powoływanie Prezesa: Sądu Najwyższego, Sądu Krajowego, Narodowego Banku Eskwilińskiego,
23) powoływanie Szefa: Sztabu Generalnego, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej,
24) powoływanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej na czas wojny,
25) nadawanie statutu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej,
26) zrzeczenie się urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej.
2. Akty Prezydenta Rzeczypospolitej wymienione w punkcie 1) wymagają kontrasygnaty Ministra Spraw Zagranicznych, za którą jest on odpowiedzialny parlamentarnie i konstytucyjnie.

Rozdział V
RADA RZĄDOWA


Artykuł 31.
Rada Rządowa składa się z Przewodniczącego Rady Rządowej i ministrów, których musi być co najmniej trzech: Minister Gospodarki, Minister Spraw Wewnętrznych oraz wyznaczany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Minister Spraw Zagranicznych. Funkcje ministra i Przewodniczącego Rady Rządowej mogą być łączone.

Artykuł 32.
1. Ministrowie kierują określonymi działami administracji rządowej lub wypełniają zadania powierzone im przez Przewodniczącego Rady Rządowej.
2. Ministrowie mogą wydawać rozporządzenia i zarządzenia, które Przewodniczący Rady Rządowej ma prawo uchylić.

Artykuł 33.
Członkowie Rady Rządowej obejmują urząd po złożeniu wobec Prezydenta Rzeczypospolitej następującego ślubowania: ,,Ja .... uroczyście ślubuję, w odpowiedzialności przed Narodem, historią i własnym sumieniem, służyć ze wszystkich sił dobru i interesowi państwa oraz przestrzegać w swym postępowaniu jego Konstytucji i praw”. Ślubowanie można uzupełnić słowami: ,,Tak mi dopomóż Bóg!".

Artykuł 34.
1. Rada Narodowa desygnuje Przewodniczącego Rady Rządowej, który proponuje skład Rady Rządowej, z wyjątkiem Ministra Spraw Zagranicznych. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje Radę Rządową w ciągu 7 dni od dymisji poprzedniej Rady Rządowej lub wybrania nowej oraz odbiera od nowo powołanej Rady Rządowej przysięgę.
2. Przewodniczący Rady Rządowej przedstawia Radzie Narodowej program działania Rady Rządowej w ciągu 7 dni od dnia powołania przez Prezydenta Rzeczypospolitej z wnioskiem o udzielenie Radzie Rządowej wotum zaufania. Rada Narodowa uchwala wotum zaufania większością 3/5 konstytucyjnej liczby posłów.
3. W razie niemożności powołania Rady Rządowej lub nie udzielenia powołanej wotum zaufania, Prezydent Rzeczypospolitej skraca kadencję Rady Narodowej i zarządza wybory.

Artykuły 35.
Przewodniczący Rady Rządowej ponosi przed Radą Narodową odpowiedzialność parlamentarną za działania Rady Rządowej.

Artykuł 36.
1. Rada Narodowa może wyrazić Radzie Rządowej wotum nieufności większością 3/4 obecnych posłów, przy obecności co najmniej trzech deputowanych na wniosek złożony przez co najmniej 2 posłów, wskazujący kandydata na Przewodniczącego Rady Rządowej. Jeżeli Rada Narodowa przyjmie uchwałę, Prezydent Rzeczypospolitej powołuje Przewodniczącego Rady Rządowej, a na jego wniosek pozostałych jej członków i odbiera od nich przysięgę w terminie 3 dni od przyjęcia uchwały.
2. Wniosek o wyrażenie Radzie Rządowej wotum nieufności może być złożony tylko raz w kadencji Rady Narodowej. Musi on być poddany pod głosowanie najpóźniej 4 dnia po jego zgłoszeniu.

Artykuł 37.
Rada Rządowa prowadzi politykę wewnętrzną Rzeczypospolitej Eskwilińskiej, bieżące sprawy Państwa oraz kieruje administracją rządową.
2. Kompetencje i obowiązki Rady Rządowej:
1) zapewnianie wykonywania ustaw,
2) wydawanie rozporządzeń, zarządzeń i postanowień w zakresie swych kompetencji,
3) koordynacja i kontrola pracy administracji rządowej,
4) ochrona interesów Skarbu Państwa,
5) uchwalanie projektu budżetu Państwa i kierowanie wykonaniem budżetu
Państwa,
6) zapewnianie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego Państwa oraz porządku publicznego,
7) sprawowanie kierownictwo w dziedzinie obronności kraju,
8) określanie trybu i organizacji swojej pracy,

Artykuł 38.
Minister Spraw Zagranicznych w imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi, wstępnie zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz wstępnie zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe.

Artykuł 39.
Przewodniczący Rady Rządowej:
1) reprezentuje Radę Rządową,
2) wydaje rozporządzenia i zarządzenia w zakresie swoich kompetencji,
3) kieruje pracami Rady Rządowej,
4) sprawuje nadzór nad samorządem terytorialnym.

Artykuł 40.
Na wniosek Przewodniczącego Rady Rządowej Prezydent Rzeczypospolitej, dokonuje
zmian w składzie Rady Rządowej.

Artykuł 41.
1. Przewodniczący Rady Rządowej składa dymisje Rady Rządowej na pierwszym posiedzeniu nowej Rady Narodowej oraz w razie:
1) nie udzielenia przez Radzie Rządowej wotum zaufania przez Radę Narodową,
2) wyrażenia Radzie Rządowej wotum nieufności,
3) rezygnacji Przewodniczącego Rady Rządowej.
2. Prezydent Rzeczypospolitej, przyjmując dymisję Rady Rządowej powierza jej dalsze sprawowanie obowiązków do czasu powołania nowej Rady Rządowej.

Rozdział VI
LEGISLACJA


Artykuł 42.
1.Źródłami powszechnie obowiązującego w Rzeczypospolitej Eskwilińskiej prawa są: Konstytucja, ustawy, dekrety, ratyfikowane umowy międzynarodowe i rozporządzenia.
2. Władze samorządowe mogą wydawać na swoim terytorium akty prawa miejscowego.
3. Rozporządzenia mogą być wydawane tylko na podstawie ustawy i tylko w celu jej wykonania. Zarządzenia i uchwały mogą być wydawane przez uprawnione organy, ale mają one charakter jedynie wewnętrzny i dotyczą wyłącznie jednostek podległych organowi wydającemu te akty.
4. Warunkiem wejścia w życie wszystkich powyższych dokumentów jest ich publiczne ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej Eskwilińskiej.

Artykuł 43.
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje Prezydentowi Rzeczypospolitej, członkom Rady Narodowej, Rady Rządowej oraz grupie co najmniej 3 obywateli.

Artykuł 44.
1. Rada Narodowa rozpatruje projekty ustaw podczas debaty, w trakcie której mogą być zadawane pytania do wnioskodawcy, wnoszone poprawki przez wnioskodawcę, Prezydenta Rzeczypospolitej, Radę Rządową i posłów.
2. Szczegółowe ustalenia odnośnie zasad debaty zawiera regulamin Rady Narodowej.
3. Rada Narodowa podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej trzech deputowanych, chyba że Konstytucja stanowi inaczej.

Artykuł 45.
1. Po uchwaleniu ustawy przez Radę Narodową Przewodniczący Rady Narodowej przedstawia ją do podpisu Prezydentowi Rzeczypospolitej.
2. Prezydent Rzeczypospolitej:
1) podpisuje ją w ciągu 7 dni i zarządza jej ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej lub
2) występuje do Sądu Najwyższego z wnioskiem o zbadanie zgodności ustawy z Konstytucją i odmawia podpisania ustawy jeśli Sąd Najwyższy uzna ją za niezgodną z Konstytucją lub
3) zwraca ustawę Radzie Narodowej do ponownego uchwalenia, które musi nastąpić większością 3/4 obecnych posłów przy obecności co najmniej trzech deputowanych i podpisuje ją w ciągu 7 dni od ponownego uchwalenia ustawy przez Radę
Narodową oraz zarządza jej ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej. Gdyby
Prezydent wówczas odmówił podpisania ustawy, automatycznie traci urząd.

Artykuł 46.
Inicjatywa w zakresie zawierania umów międzynarodowych przysługuje Prezydentowi Rzeczypospolitej oraz Ministrowi Spraw Zagranicznych.

Artykuł 47.
1. Rozmowy w sprawie zawarcia umów międzynarodowych prowadzi Prezydent Rzeczypospolitej lub w jego zastępstwie: Minister Spraw Zagranicznych lub właściwy ambasador.
2. Umowy międzynarodowe dla swej ważności wymagają podpisu Prezydenta Rzeczypospolitej oraz kontrasygnaty Ministra Spraw Zagranicznych.
3. Dodatkowej ratyfikacji wymagają umowy międzynarodowe dotyczące zmian granic, wojny, pokoju, przymierzy, wzajemnego uznania, poważnie obciążające Skarb Państwa, nakładające obowiązki na obywateli eskwilińskich oraz umowy celne i handlowe.
4. Uchwała o ratyfikacji zapada większością 3/4 obecnych posłów przy obecności co najmniej trzech deputowanych.

Artykuł 48.
1. W czasie gdy Rada Narodowa jest rozwiązana Prezydent ma prawo do wydawania dekretów z mocą ustawy. Dekrety te nie mogą dotyczyć: zmiany Konstytucji, ordynacji wyborczej, stanów wyjątkowych, budżetu ani finansów państwowych.
2. Uchwała Rady Narodowej może upoważnić Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania dekretów w czasie i zakresie przez nią przewidzianym. Upoważnienie to nie może dotyczyć zmiany Konstytucji.

Artykuł 49.
1. W sprawach o szczególnym znaczeniu dla Państwa może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe, które może zostać zarządzone przez Prezydenta Rzeczypospolitej lub Radę Narodową większością 3/5 konstytucyjnej liczby posłów.
2. Wynik referendum jest wiążący, jeśli wzięła w nim udział co najmniej połowa obywateli.
3. Ważność referendum ogólnokrajowego stwierdza Sąd Najwyższy.

Rozdział VII
WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI I KONTROLA PAŃSTWOWA


Artykuł 50.
Sądy są władzą odrębna i niezależną od innych władz.

Artykuł 51.
Sądy wydają wyroki w imieniu Rzeczypospolitej Eskwilińskiej.

Artykuł 52.
Wymiar sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Eskwilińskiej sprawują Sąd Najwyższy i Sądy Krajowy.

Artykuł 53.
Postępowanie sądowe jest jednoinstancyjne z możliwością kasacji wyroku w przypadkach określonych w ustawie.

Artykuł 54.
1. Sędziowie są niezawiśli, nieusuwalni i pełnią swoją funkcję dożywotnio.
2. Sędziowie podlegają Konstytucji i ustawom, a Sędziowie Sądu Najwyższego przy orzekaniu o zgodności ustaw z Konstytucją lub ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi - wyłącznie Konstytucji.

Artykuł 55.
Sąd Krajowy sprawuje wymiar sprawiedliwości we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla Sądu Najwyższego.

Artykuł 56.
Sąd Najwyższy orzeka w sprawach:
1) zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją,
2) zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi,
3) zgodności przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe, z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami,
4) zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych,
5) skargi konstytucyjnej,
6) sporu konstytucyjnego pomiędzy centralnymi organami Państwa,
7) odpowiedzialności konstytucyjnej za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania przez: Prezydenta Rzeczypospolitej, Przewodniczącego Rady Rządowej, członka Rady Rządowej, Prezesa Narodowego Banku Eskwilińskiego, Generalnego Inspektora Kontroli Państwowej, Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych, posła,
8) kasacji wyroku.

Artykuł 57.
1. Prezesa Sądu Najwyższego powołuje Prezydent Rzeczypospolitej na dziewięciomiesięczną kadencję spośród sędziów Sądu Najwyższego, których powinno być co najmniej 2.
2. Sąd Krajowy składa się z co najmniej 1 sędziego.

Artykuł 58.
Z wnioskiem o zbadanie przez Sąd Najwyższy spraw, o których mowa w artykule 49. punkty 1-3 mogą wystąpić: Prezydent Rzeczypospolitej, Przewodniczący Rady Narodowej, Przewodniczący Rady Rządowej, Generalny Inspektor Kontroli Państwowej, burmistrzowie gmin, grupa co najmniej 2 posłów lub 4 obywateli.

Artykuł 59.
1. Naczelnym organem kontroli państwowej jest Generalny Inspektor Kontroli Państwowej.
2. Generalny Inspektor Kontroli Państwowej jest powoływany przez prezydenta na wniosek Rady Narodowej na siedmiomiesięczna kadencję.
3. Generalny Inspektor Kontroli Państwowej jest w swej działalności niezawisły, niezależny od innych organów państwowych i odpowiada jedynie przed Radą Narodową.

Artykuł 60.
1. Generalny Inspektor Kontroli Państwowej kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku Eskwilińskiego, publicznych osób prawnych oraz ich jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności ich działań.
2. Generalny Inspektor Kontroli Państwowej stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w obowiązujących aktach normatywnych oraz wolności słowa i prawa do informacji.
3. Generalny Inspektor Kontroli Państwowej prowadzi statystyki dotyczące funkcjonowania Państwa.

Artykuł 61.
Generalny Inspektor Kontroli Państwowej przedkłada Radzie Narodowej informacje o wynikach przeprowadzonych kontroli, a także na żądanie Rady Narodowej sprawozdanie ze swej działalności.

Artykuł 62.
Sędzia i Generalny Inspektor Kontroli Państwowej nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zgody Rady Narodowej wyrażonej większością 3/5 konstytucyjnej liczby posłów.

Rozdział VIII
FINANSE PAŃSTWOWE


Artykuł 63.
1. Centralnym bankiem Państwa jest Narodowy Bank Eskwiliński, który ma wyłączne prawo do emisji pieniądza i realizacji polityki pieniężnej.
2. Prezes Narodowego Banku Eskwilińskiego jest powoływany na pięciomiesięczna kadencję przez Prezydenta Rzeczypospolitej na wniosek Rady Narodowej.

Artykuł 64.
1. Rada Narodowa uchwala budżet Państwa na miesiąc budżetowy w formie ustawy budżetowej
2. Inicjatywa ustawodawcza w zakresie ustawy budżetowej przysługuje wyłącznie Radzie Rządowej.

Artykuł 65.
1. Projekt ustawy budżetowej musi być przedstawiony Radzie Narodowej najpóźniej na 3 dni przed rozpoczęciem kolejnego miesiąca budżetowego.
2. Przewodniczący Rady Narodowej przedstawia ustawę budżetową do podpisu Prezydentowi Rzeczypospolitej najpóźniej w pierwszym dniu miesiąca budżetowego, na który została uchwalona. W przeciwnym razie Prezydent Rzeczypospolitej skraca kadencję Rady Narodowej i zarządza przedterminowe wybory.
3. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawę budżetową w ciągu 24 godzin i zarządza jej ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej.

Artykuł 66.
1. Ustalona w ustawie budżetowej wysokość przewidywanych dochodów państwowych nie ma charakteru roszczenia wobec kogokolwiek.
2. Rada Rządowa dysponuje środkami Skarbu Państwa jedynie do wysokości i w zakresie przewidzianym ustawa budżetową.
3. Wykroczenie Rady Rządowej poza przewidzianą w ustawie budżetowej wysokość wydatków oraz przeznaczenie ich na inny cel wymagają zgody Rady Narodowej wyrażonej uchwałą.
4. Rada Rządowa przekazuje Radzie Narodowej sprawozdanie z wykonania budżetu z wnioskiem o udzielenie absolutorium najpóźniej 7 dnia po rozpoczęciu nowego miesiąca budżetowego.

Rozdział IX
SIŁY ZBROJNE RZECZYPOSPOLITEJ


Artykuł 67.
Siły Zbrojne Rzeczpospolitej służą ochronie niepodległości Państwa i niepodzielności jego terytorium oraz zapewnieniu bezpieczeństwa i nienaruszalności jego granic.

Artykuł 68.
Siły Zbrojne Rzeczpospolitej zachowują neutralność polityczną oraz podlegają cywilnej i demokratycznej kontroli.

Rozdział X
STANY NADZWYCZAJNE


Artykuł 69.
W sytuacjach szczególnych zagrożeń może zostać na terenie całego kraju lub jego części, dekretem Prezydenta Rzeczypospolitej, wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajny: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej. Konsekwencje ogłoszenia stanu wyjątkowego oraz ich zakończenie określa ustawa.

Artykuł 70.
Stan wojenny może zostać wprowadzony tylko w razie zbrojnej napaści na Rzeczpospolitą, zamachu stanu lub wojny domowej.

Artykuł 71.
1. Stan wyjątkowy może zostać wprowadzony w razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju Państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego.
2. Stan wyjątkowy może trwać do 30 dni i być tylko raz przedłużony o kolejne 30 dni.

Artykuł 72.
W celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia może zostać wprowadzony stan klęski żywiołowej.

Rozdział XI
PRZEPISY KOŃCOWE


Artykuł 73.
1. Projekt ustawy o zmianie konstytucji może przedłożyć Prezydent Rzeczypospolitej, Przewodniczący Rady Rządowej, Generalny Inspektor Kontroli Państwowej, Prezes Sądu Najwyższego, grupa co najmniej 4 obywateli lub 2 posłów.
2. Ustawę o zmianie Konstytucji Rada Narodowa uchwala większością 3/4, przy obecności co najmniej trzech posłów.
3. Prezydent musi podpisać i zarządzić ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej ustawy o zmianie Konstytucji w ciągu 3 dni od przedstawienia mu jej przez Przewodniczącego Rady Narodowej do podpisu.

Artykuł 74.
Tracą moc: Ustawa z dnia 29 września 2009 roku o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Eskwilińskiej (KPRE/K/ZM.1) oraz Ustawa z dnia 29 września 2009 roku o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Eskwilińskiej (KPRE/K/ZM.2).



Artykuł 2.
Uchwała wchodzi w życie w dniu ogłoszenia.

(-) Aureliusz Łuczak
Przewodniczący Rady Narodowej


Ostatnio zmieniony przez Aureliusz Łuczak dnia Nie 13:24, 28 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme
Wszystkie czasy w strefie GMT