Forum Stare Forum Rzeczypospolitej Eskwilińskiej Strona Główna FAQ Użytkownicy Szukaj Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj Rejestracja
Stare Forum Rzeczypospolitej Eskwilińskiej
nowa strona i forum: www.eskwilinia.tnb.pl
 Ustawa o stanach nadzwyczajnych Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Marcin Wilczyński
Administracja państwowa



Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 2051 Przeczytał: 0 tematów

PostWysłany: Sob 13:29, 25 Cze 2011 Powrót do góry

USTAWA
Z DNIA .................. 2011 ROKU
O STANACH NADZWYCZAJNYCH

Rozdział I
Przepisy ogólne

Artykuł 1.
Ustawa określa tryb wprowadzenia i zniesienia stanu nadzwyczajnego, funkcjonowania Państwa w trakcie jego trwania oraz zakres, w jakim mogą być ograniczone prawa i wolności człowieka i obywatela w trakcie jego trwania.

Artykuł 2.
Stan nadzwyczajny może być ogłoszony w jednej z trzech postaci: stanu wojennego, stanu wyjątkowego i stanu klęski żywiołowej.

Artykuł 3.
Dekret Prezydenta Rzeczypospolitej znosi odpowiedni stan nadzwyczajny przed czasem, na który był wprowadzony, jeżeli ustały przyczyny jego uchwalenia i przywrócono normalne funkcjonowanie Państwa. Dekret ten wchodzi w życie w dniu ogłoszenia.

Artykuł 4.
W ciągu 7 dni od wprowadzenia stanu nadzwyczajnego Sąd Najwyższy wydaje wyrok w przedmiocie zgodności dekretu o jego wprowadzeniu z Konstytucją.

Artykuł 5.
W czasie trwania stanu nadzwyczajnego organy władzy publicznej działają w ramach swych dotychczasowych struktur organizacyjnych i kompetencji, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.

Artykuł 6.
Ograniczenia praw i wolności człowieka i obywatela powinny odpowiadać charakterowi oraz intensywności zagrożeń oraz respektować zasadę proporcjonalności.

Artykuł 7.
W czasie trwania stanu nadzwyczajnego, na obszarze, na którym go wprowadzono, nie przeprowadza się wyborów.

Rozdział II
Stan wojenny

Artykuł 8.
§. 1 W razie zbrojnej napaści na Rzeczpospolitą, zamachu stanu lub wojny domowej Prezydent Rzeczypospolitej wydaje dekret o wprowadzeniu stanu wojennego.
§. 2 Dekret o wprowadzeniu stanu wojennego powinien określać przyczyny wprowadzenia, czas trwania i obszar, na którym wprowadza się stan wwojenny oraz rodzaje ograniczeń praw i wolności człowieka i obywatela. Dekret wchodzi w życie w dniu ogłoszenia.

Artykuł 9.
Stan wojenny ogłasza się bezterminowo. Przepis Art. 3. stosuje się odpowiednio.

Artykuł 10.
Jeżeli w czasie stanu wojennego wystąpi konieczność obrony Państwa, obroną tą kieruje Prezydent Rzeczypospolitej we współdziałaniu z Naczelnym Dowódcą Sił Zbrojnych, a w sczególności:
1) zarządza uruchomienie systemu kierowania obroną Państwa i postanawia o stanach gotowości Sił Zbrojnych;
2) określa zadania Sił Zbrojnych na czas trwania stanu wojennego;
3) zatwierdza na wniosek Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych plany operacyjnego użycia Sił Zbrojnych;
4) uznaje na wniosek Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych określone obszary jako sfery bezpośrednich działań wojennych;
5) określa zasady działania organów władzy publicznej, albo zawiesza ich funkcjonowanie, w sferze bezpośrednich działań wojennych.

Artykuł 11.
W czasie trwania stanu wojennego Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych dowodzi Siłami Zbrojnymi i innymi jednostkami podporządkowanymi.

Artykuł 12.
W czasie trwania stanu wojennego kompetencje Rady Rządowej przejmuje Prezydent Rzeczypospolitej, który może dobrać sobie do pomocy sekretarzy stanu, pełniących fukcje ministrów.

Artykuł 13.
Jeżeli Rada Narodowa jest rozwiązana albo gdy nie może zebrać się na posiedzenie, dekret Prezydenta Rzeczypospolitej powołuje organ mający pełnić obowiązki Rady Narodowej w czasie trwania stanu wojennego albo w czasie trwania przeszkody. W skład organu wchodzi co najmniej trzech obywateli.

Artykuł 14.
Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej może wprowadzić zarząd komisaryczny w samorządach w czasie trwania stanu wojennego.

Artykuł 15.
Jeżeli kadencja Prezydenta Rzeczypospolitej albo Rady Narodowej upływa w czasie trwania stanu wojennego, ulega ona przedłużeniu do 7 dnia pod jego zniesieniu lub ustaniu.

Rozdział III
Stan nadzwyczajny

Artykuł 16.
§. 1. W sytuacjach szczególnego zagrożenia dla bytu państwa, innych niż określone w Art. 8., Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek Rady Rządowej, Rady Narodowej lub z własnej inicjatywy, wydaje dekret o wprowadzeniu stanu wyjątkowego.
§. 2 Dekret o wprowadzeniu stanu wyjątkowego powinien określać przyczyny wprowadzenia, czas trwania i obszar, na którym wprowadza się stan wyjątkowy oraz rodzaje ograniczeń praw i wolności człowieka i obywatela. Dekret wchodzi w życie w dniu ogłoszenia.

Artykuł 17.
Stan nadzwyczajny może trwać do 30 dni i być tylko raz przedłużony o kolejne 30 dni.

Artykuł 18.
§. 1 Działania przywracające konstytucyjny ustrój Państwa, bezpieczeństwo i porządek publiczny wykonuje Prezydent Rzeczypospolitej.
§. 2 W czasie trwania stanu wyjątkowego Prezydent Rzeczypospolitej może, w celu określonym w §, 1, postanowić o użyciu oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych, jeżeli dotychczasowe siły i środki zostały wyczerpane.

Artykuł 19.
Przepisy artykułów 12 - 15 stosuje się odpowiednio.

Rozdział IV
Stan klęski żywiołowej

Artykuł 20.
§. 1 W celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych, w tym awarii systemu informatycznego Rzeczypospolitej, oraz w celu ich usunięcia Prezydent Rzeczypospolitej może na wniosek Rady Rządowej wydać dekret o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej.
§. 2 Dekret o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej powinien określać przyczyny wprowadzenia, czas trwania i obszar, na którym wprowadza się stan wyjątkowy oraz rodzaje ograniczeń praw i wolności człowieka i obywatela. Dekret wchodzi w życie w dniu ogłoszenia.

Artykuł 21.
Stan klęski żywiołowej ogłasza się bezterminowo. Przepis Art. 3. stosuje się odpowiednio.

Artykuł 22.
W czasie stanu klęski żywiołowej działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia kieruje:
1) burmistrz właściwy - jeżeli stan klęski żywiołowej ogłoszono na obszarze tylko jednej gminy;
2) gubernator właściwy - jeżeli stan klęski żywiołowej ogłoszono na obszarze więcej niż jednej gminy wchodzącej w skład gubernii;
3) Przewodniczący Rady Rządowej - jeżeli stan klęski żywiołowej ogłoszono na obszarze więcej niż jednej gubernii.

Artykuł 23.
W razie niewłaściwego lub nieskutecznego kierowania działaniami określonymi w artykule poprzedzającym, gubernator - w stosunku do burmistrza, oraz Przewodniczący Rady Rządowej - w stosunku do gubernatora, może zawiesić uprawnienia organu kierującego tymi działaniami i wykonywać je samodzielnie.

Rozdział V
Przepisy końcowe

Artykuł 24.
Ustawa wchodzi w życie w dniu ogłoszenia.


Ostatnio zmieniony przez Marcin Wilczyński dnia Sob 16:24, 25 Cze 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Marcin Wilczyński
Administracja państwowa



Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 2051 Przeczytał: 0 tematów

PostWysłany: Sob 13:30, 25 Cze 2011 Powrót do góry

Rozpoczynam debatę. Potrwa do godz. 12, 28 czerwca.
Zobacz profil autora
Cheewazz Khadil
Administracja państwowa



Dołączył: 19 Mar 2010
Posty: 589 Przeczytał: 0 tematów

PostWysłany: Sob 14:14, 25 Cze 2011 Powrót do góry

Prosimy o jakieś uzasadnienie projektu. Co on wnosi nowego do naszego prawa? W mojej ocenie ustawa jest bardzo ogólna- zbyt bardzo.
Proszę powiedzieć parę słów o tym projekcie i zwrócić naszą uwagę na najważniejsze w nim artykuły które mają podstawowe znaczenia dla funkcjonalności i celowości ustawy. (muszę przyznać, iż przeczytałem tylko połowę projektu ze względu na to, iż nie mam czasu na wnikliwe czytanie- sesja. Tym nie mniej uważam, iż należy poważnie zastanowić się nad kwestią regulowaną przez ów projekt)
Zobacz profil autora
Marcin Wilczyński
Administracja państwowa



Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 2051 Przeczytał: 0 tematów

PostWysłany: Sob 16:20, 25 Cze 2011 Powrót do góry

Przyznaję, że kwestię ograniczeń praw i wolności ująłem nieco zbyt ogólnie, ale:
1) mimo wszystko nie sądzę, by przepis ten w warunkach naszego Państwa mógł być nadużyty;
2) zbyt szczegółwe regulacje i tak pozostaną przepisami martwymi.

Za najważniejsze w ustawie uważam art. 12-15. Określają one stały tryb postępowania w przypadku ogłoszenia stanu wojennego albo wyjątowego. Sankcjonują dotychczasową praktykę (KOR), dają jej podstawę prawną i uniemożliwiają dowolność, jaka - trzeba przyznać - dotąd w tej mierze panowała.
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme
Wszystkie czasy w strefie GMT